Hälsa ❣️


HEJ ❣️

Hälsa ... kan man göra... säga HEJ till sina medmänniskor kända som okända.
Eller se dem med en nick.

Man kan även vinka helt galet till en viltfrämmande människa som går på trottoaren när man möter dem med bilen.
Då står de helt frågande kvar och undrar VEM var det där... en typisk Magnus grej 😁😄 eller kanske ska jag skriva Magnbus grej 😂🤣

(null)

Heeej ❣️❣️❣️

Hmmm.... VEM i hela friden var det där....!?!???

(null)


Sen har vi ju en annan hälsa... 
man kan ha en sån hälsa eller inte ha...
Ibland självorsakat ha hälsa eller inte ha eller av andra orsaker kan man ha brist på hälsa pga  sjukdom osv.

En väldigt hälsosam person kan uppleva sig ohälsosam medan en mycket ohälsosam person kan uppleva sig hälsosam... väldigt subjektiv upplevelse faktiskt...

Jag tänkte att jag idag skulle vara lite hälsosam så satte på mig nya Asics skorna 

(null)

och motionsvänliga kläder och begav mig mooooot HÄLSOTRAPPAN!
Vad kan väl vara mer hälsosamt?!?

Hälsade dessutom på ett ungt par som hälsade glatt tillbaka och ett gott och väl pensionerat par som tittade mer på
mig som om jag var smått galen sen ignorerade de mig 😳... de ohälsa... 😉


Vi har ju helt fantastiskt vackra miljöer här i Sverige och särskilt tycker jag i Karlskoga.

Jag bor mitt i krut, vapen och läkemedelstillverkningen men allt är gömt i vackra skogsmiljöer.

(null)

Här går jag över bron på Norrleden och under mig har jag älven.
Som jag i våras fotade i fullt flöde så man knappt hörde varandra prata. I bakgrunden ser ni Recip Pharm.
Ser ni hjärtat???
Liten ledtråd .... 
nej men sist i inlägget finns facit... 🖤

(null)

Jag tog vägen uppför rävåskullen via nobelbackens pulkabacke för att ta mig till hälsotrappan.
På högerhand syns inte men där har vi Nobelhallen (BIK Karlskogas hemma arena)  och ute rinken.

Till vänster Nobelstadion... KB Karlskogas Hemmaplan... 
erkänner jag vet inte ens om laget finns kvar hör bara talas om Degerfors IF nu för tiden när det gäller herrar och Rävåsens IK när det gäller damer...
Jag är ju rätt otroligt idrottsinsatt... nej....

På denna stadion pågick nu iaf full renovering... asfaltering och jag tror dränering mm så dessa fina springbanor, vallgrav... diskus... längd och höjdhopps grejor som jag kämpat på så mycket i skolmästerskap och gympatimmar vet jag inte vad det ska bli av?

(null)

(null)

Ingen av grabbarna som jobbade nere på banan hälsade.... men jag ropade ju inte HEJ heller utan smygfotade lite.

Runt hela nobelstadion är ett inhängnat  gunnebostängsel och upp mot kullen förr var det tallar tätt planterat. 
De var ungefär lika höga som stängslet och en del lite högre antagligen för att man inte skulle kunna "tittplanka" och kolla på matcher eller andra event från kullen utan att tallarna skymde sikten.
Nu är dessa tallar jättehöga och man ser mellan stammarna 😊

(null)

De taget ner massa tallar nu men inte alla.

Jag har bland annat varit på Rhapsody in rock och Jerry Williams mfl där... ja inte från kullen men från insidan av nobelstadion.

Nej nu fortsätter vi mot hälsotrappan... 

(null)

Framme... men jag blev tvungen att sätta mig på en bänk och njuta av de vackra rötterna...

(null)

Eller egentligen så plingade telefonen med pop up från Word feud du förlorar om en timma... mot Jorkan...
Kan ju inte förlora så lätt...
Så hade typ 8 ord att lägga snarast så hade lite WF paus.

Sen var det nerför...
Lite korta trappsteg tyckte jag...
(null)

(null)

Nästan nere...

Hm... är detta hälsa...?
Kanske nån som stannat och hälsat på någon och behövde motståndsandas lite...
Det är hälsa...

(null)

Något som jag tycker är såååå märkligt...
...OM man orkar bära ut en cigarett... i detta fall till en hälsotrappa... 
HUR mycket tyngre kan den blivet som fimp så att inte orkar bära hem den????!!
Eller till närmaste ppperskorg?!!

Så ofta som jag funderar över detta eftersom det oftast ligger fimpar på en hel massa ställen...
Särskilt utanför O’Learys personalingång vid pappas trappuppgång...
Stor skylt:
RÖKNINGFÖRBJUDEN!
så ligger säkert 60 fimpar där på backen...
det är bara typ 12 meter in till O’Learys lokaler och där borde de ha en papperskorg eller en tomburk att ta med ut och ställa där det är förbjudet att röka... som de då kan slänga sina förbjudna fimpar i... OM de nu är så tunga att de inte går att bära in...
OHÄLSA!

Nu har jag kommit ända nerför trappan och ser skylten som beskriver Hälsotrappan... det fanns ingen där uppe.

(null)

Tänka sig vad mycket positivt jag ska få
med mig av detta.
Jag tog två vändor upp och ned för att vara riktigt säker på att få
Med mig av alla hälsosamma möjligheter som den beskriver.

Hästgraven vid trappans fot var också renoverad.
(null)

(null)

Så var det uppför trappan igen då eftersom jag körde den två "varv".

(null)

Jag sprang fem steg och gick fem steg uppför på mitt andra varv.
Tänkte jag skulle få igång minnet lite bättre stärka det som det stod på skylten.
Steglängden var som jag sa lite kort så jag fick istället använda mig av hög knän för att få en bekvämare känsla.
Men PUST vad slitsamt det var för denna otränade kropp och COVID sliten fortfarande i andningen (fast jag inte hade andningsbesvär tar det emot).

Vad tycker jag om trappen???
Ett mycket bra initiativ men jag tycker nog att den gamla trappen var mera charmig.

(null)

Men den nya säkrare...

Uppe på toppen igen och på väg hem... 

(null)

Här står jag och ska ta mig nerför via den högra och brantare nedfarten.. bredvid stadion Rävåskullen/Nobelbacken... 
Längst bort i bild ser ni värmeverket där jag nästan bor... en bit till höger om den.
En fin vy och vila från denna bänk om man vill
Men nu skulle jag nerför... medan pulsen 
 är hölsosamt hög... liksom
Bankar HEJhej... HEJhej...  det är jobbigt det oxå med nedför.
Jag sprang slalom i breda korta svängar ner.

(null)

Nästan hemma passade jag på att vandra in i Fjärils och humleträdgården.

Det doftade så gott och var så vackert.
Massor av holkar till fåglar och insekter. 
Dessutom massor av små sittgrupper och picknick bord till människor.
Jag ska nog ta med mig lite fika och sitta där
nån dag.
Det var en själslig hälsa att vandra där och känna in dofterna.
(null)

(null)

(null)

(null)


Så fortsatte jag hemåt.
Nöjd med att jag har insektshotell som de rekommenderade vid informationstavlan inne i fjärils och humleträdgården och insektsvänliga växter.

(null)
(Mina hotell)

Jag tog gångbanan bredvid kanalen. Kanalen  sitt namn åt vårat bostadsområde "Kanalbostäderna".
Av någon märklig anledning är kanalen nästan tömd på vatten...

(null)

Enligt en granne ska den vara det ända till hösten för han har pratat med någon som sköter det där.
Sååå tråkigt för det vore ju fint med lite vatten som flyter där.

En kväll såg jag en hjort som klivet ner i den halkiga lerbottnen försatt dricka.

Näckrosorna trivs iaf massor av gula men såg även vita.
(null)

(null)

Hm... HALLÅ lilla tunnel!!! 
Vart har du gjort av vattnet!?!!!
(null)

Iofs så kan man ju undra...
HUR hälsosamt kan det vara vattnet däri... som kommer från nobelverken...?
Läkemedel och vapenindustri...
Hur mycket renas det innan det släpps ut!?
Så småningom blandas detta med Timsälven och sen rinner det ut i möckeln men där späds det ju en massa...

Väl hemma hade jag fått inspiration och fokus från min hälsosaaktivitet så jag tänkte blommorna skulle få lite extra hälsa oxå.
Så jag kastade mig i nässelvattnet som stått och gonat sig och jäst i en vecka.
(null)

(null)

Vattnade en massa.

Så nu får vi se om luktärtor och andra grödor sätter extra fart?

Efter det kom Magnus och vi gjorde ett litet hemligt ärende.
Sen när han åkt hem igen så rensade jag en hel hoper tistlar gräsmattan som jag gick bort till komposthörnan i föreningen med...
Där plockade en hoper brännnässlor (mina i häcken var slut) och startade en hink till med nässelvatten. Så nu har jag två 🌱🌱🌱

(null)

Hoppas det fungerar som gödning... 
bara häslosam naturlig råvara och det helt gratis.

Imorgon ska jag nog hämta några lass med kompostjord och fylla ut gräsmattan här med...
(null)

Hoppas det är ok med Kerstin (det är hennes gräsmatta) men jag tror inte det blir så mycket gräs där annars och nivåskillnaden efter min ogräs-i-gruset-rensning, gräskantning och grusning blev så stor...
Lite kompost gjord gör nog susen 🌾🌾🌾

Huamejen vad jag fryser nu... tröja och filtar på altanen ❄️❄️❄️❄️☃️❄️❄️
Och himlen tornar upp sig hotfullt
(null)

 Det är nog dax att gå in och stänga dörren och lukta på dagens skörd av luktärtor istället  🌸🌱💕

(null)

Jösses är iskall om fingrarna telefonen löd ju inte fingertopparna...
Endast +11 grader 🙈

Grannarna tänker nog att jag är galen sitter med filtar i kylan och pillar på telefonen i flera timmar...  och tar en massa selfisar 🥴
men jag hälsar ju på er 😊

(null)

 HEJ ❣️

(Säg gärna Hej i kommentarerna i bloggen eller berätta såg du stenen som såg ut som ett hjärta i vattnet?

Tack för besöket hos mig - BubbElla...
Eller kanske jag ska kalla mig hälsElla eller HejElla idag 😉

Klicka på hjärtat här nedan ❤️
                                                    ⬇️









#1 - HelenaH

Hej 🙋‍♀️

Svar: HEJ 👋🏼 🙋🏼‍♀️
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#2 - Siw O

Hej, hej :)
klart man såg stenen som såg ut som ett hjärta <3

Svar: Mmmm klart du såg och vad kul att du svarade här Siv 😍

Hejhej 🌸🌱
Ingela Otter Olsson [BubbElla]