Dagboken -IVA 🌾

Sitter och kikar i min IVA dagbok. Det Àr snart en mÄnad sen jag utan vidare vaknade med lite ont i halsen pÄ onsdagsmorgonen, vÀldigt trött.

(null)


Dagen innan hade jag ist varit hur pigg som
Helst och fĂ„tt massor gjort frĂ„n tidig morgon till senan kvĂ€ll.

DÀrför tÀnkte jag att ja men inte konstigt om
jag Àr trött idag och som jag hann med dÄ.

Ägnade den förmiddagen till att lĂ„tsas att det var kvĂ€ll, lĂ„g i soffan och kollade pĂ„ serier.
Tog en Ipren och Ă„kte till jobbet, IVA USÖ. Nu Ă€r det ju inte sĂ„ att man mĂ„ste vara hemma om man har lite symtom. Ont i halsen kan man ju ha lite Ă€ndĂ„ nĂ€r man vaknar pĂ„ morgonen 

PĂ„ jobbet blev jag som ni vet  sĂ€mre under eftermiddagen med mycket mer halsont, svĂ€ljpeoblwm  och feber trots att jag kompletterade iprenet med Alvedon och Ă„kte hemmavid 18 tiden med buss mot Karlskoga.

Hade inte en aning om att jag 24 timmar senare skulle vara vaken nasal intuberad pĂ„ IVA I Karlskoga pga epiglottit och halsböld och med ambulans transporteras för vĂ„rd pĂ„ IVA USÖ.

OmhĂ€ndertagen av mina arbetskamrater bĂ„de i Karlskoga och Örebro.

Som jag skrivet tidigare Àr jag sÄ tacksam för dagboken som de skrev i mina arbetskamrater/vÄrdare.
DĂ€r kan jag se vad de gjort med mig. Allt frĂ„n omvĂ„rdnad, mobilisering, undersökningar, behandlingar. Hur jag svarat pĂ„ deras vĂ„rd, frĂ„gor och besök.
Även min familj har skrivet i den.

Varje arbetspass stÄr vilka som skött om mig.

Kompletterat med att jag Àven lÀst de journal anteckningar som jag kan se i 1177 sÄ fÄr jag en bra bild av min nedsövda tid och Àven inskrivning och utskrivning.

NÀr jag pÄ mÄndagen flyttade till vÄrdavdelningen sÄ
Följde inte dagboken med men pÄ tisdagen kom Moa och Magdalena med den.
Även bilderna de taget men jag valde att inte ta emot dem dĂ„. utan avvakta. KĂ€ndes just dĂ„ som jag skulle gĂ„ under om jag sĂ„g bilderna pĂ„ mig sjĂ€lv liggandes som de patienter jag normalt vĂ„rdar.

Nu önskar jag att jag hade taget dem men de kan jag be att fÄ eller spara till dagboks Äterbesöket.

(null)

(null)

Jag tog nÄgra bilder pÄ vÄrdavdelningen nÀr jag vÀl orkade hantera telefonen.
(null)

NÀr jag vÀl fÄtt pÄ mig byxor och strumpor kÀndes som jag gjort en timmas gympass sÄ hade jag fÄtt byxorna bakofram


(null) 

Pannkakor Ă€ntligen
 
Hade bestÀllt risgrynsgröt och pannkakor dagen innan.
Men fick köttbullar m mos och till middag geggig pasta med sÄs.

IstĂ€llet kom det pannkakor bĂ„de till lunch och middag nĂ€sta dag. Informationen om hur maten bestĂ€lldes och levererades fick jag sista dagen 

(null)

Den tillbringaren var en av de tyngsta hantlar jag kĂ€nnt
 fick be mera hĂ€lla upp Ă„t mig men nĂ€r det var sĂ„ lite kvar orkade jag med stor saftighet hölls upp sjĂ€lv.
Att öppna en ramlösa flaska var helt hopplöst đŸ˜© 

(null)


(null)
Utsikt 

(null)

Jag i vĂ€ntan pĂ„ John Blund
 

(null)

Denna CVK-n var vÀl inte helt godkÀnd enligt min skrivnarutin men pÄ
Morgonen var den ren och genomspolad.  Men mina aktiviter och krystningar gjorde blodba
ck i skÀnklarna.


Nu sitter jag hÀr hemma och försöker komplettera de dagarna jag var pÄ vÄrdavdelningen. De Àr lite luddiga för mig men minns mycket.

(null)

Det var mĂ„nga minuter
 60 klick av minutvisare i timmen 24 timmar pĂ„ dygnet
 
Inte mÄnga av dem som jag sov pÄ vÄrdavdelningen men sista natten sov jag 5,5 timma uppe och kissade iofs varannan men somnade om.

TĂ€nker att det Ă€r bra för mig att jobba/bearbeta mig igenom de dagarna oxĂ„.
Ha kvar dem Àven i framtiden.

NĂ€r jag skriver dagbok eller undersköterskan  till vĂ„ra patienter i framtiden ska jag tĂ€nka pĂ„ vad glad jag Ă€r Ă„t min.
Även om passet var lugnt inte hĂ€nt sĂ„ mycket sĂ„ fyller den Ă€ndĂ„ en lucka i den förlorade tiden. Och för
Mig som kÀnner personerna som skött mig Àr jag sÄ tacksam att namnen stÄr i boken.

Redan tidigare har jag tÀnkt att det i dagboken Àr bra att skriva att patienten verkar ha upplevt saker. Typ sett saker eller varit rÀdd för nÄgot.

Tex har jag flera gÄnger upplevt att patienter Àr livrÀdda för en droppstÀllning, verkar hotade av den.
Eller om det varit stökigt pÄ salen pga med patienter eller den egna vÄrden.

Jag var aldrig rĂ€dd för nĂ„got och jag visste ju att IVA drogerna kan skapa upplevelser nĂ€r de ska ur kroppen.

Jag hörde och förstod vad problemet var med patienten bredvid mig pÄ IVA och vad de gjorde med den.
Vid ett tillfĂ€lle nĂ€r de diskuterade NIV (en variant pĂ„ andningshjĂ€lp) behandlingen pĂ„ natten kĂ€nde jag att jag ville förklara varför de inte fick till det som de önskade
 kan ju varit sĂ„ att jag hade svamlat gallemattias dĂ„ men min teori köndes klockren iaf dĂ€r mitt i natten fast jag sjölv sĂ„g luftmadrasser tentakler ljusnĂ€t och ljusfenomen.

Kanske vissa minnen fÄr en förklaring i efterskott för patienten?

Jag ska ju jobba i Örebro i sommar. Men imorgon börjar jag jobba i Karlskoga 6 veckor hemma.
Sjukskriven 13/4 till 8/5
Är sĂ„ tacksam att jag inte behövde börja jobba förra veckan.

Det har ju inte blivet sÄ mÄnga dagar mer Àn sista dagarna nu som jag verkligen kÀnnt att det vÀnt och att jag ÄterhÀmtar mig.

Konditionen Ă€r borta, lungorna flĂ„sar,  hjĂ€rtat har fĂ„tt en ny snabbare vilopuls och minsta jag aktiverar mig kĂ€nner jag hur det slĂ„r hĂ„rdare, fortare och Ă€ven med extra slag.

Jag minns inte sÄ bra eller fÄr inte ihop instruktionerna sÄ bra heller

Barnen och jag skulle spela ett nytt spel i fredags och det var inte helt enkelt att fÄ min hjÀrna att hÀnga med i reglerna.

FÄr gÄ till ska hela tiden och "hÀmta" det jag glömde vad jag skulle göra.

KĂ€nns bra att börja i karlskoga dĂ€r allt Ă€r hemma. Sedan slĂ„r man ju sina kloka huvuden ihop bĂ„de hĂ€r och i Örebro.
Dubbelkollar med varandra osv.
Ännu mer nĂ€r man har en "dĂ„lig" dag Vilet alla har nĂ„n gĂ„ng och vi Ă€r duktiga att informera varandra om för att Ă€nnu bĂ€ttre kunna ge en söker vĂ„rd.

Att kliva i sina jobbklĂ€der blir dessutom automatiskt att man kliver i sin yrlesproffession. SĂ„ ofta den kĂ€nslan infinner sig man tar av sig sitt privata  
Liv och sÀtter pÄ sig sitt
 ja hur ska jag beskriva
 sin yrkesproffession.

(null)


Men de 4 dygnen med urticaria och klĂ„da Ă€r borta, halsen kĂ€nns mindre tjock, stortĂ„n Ă€r bĂ€ttring och jag har slĂ€ppt lite av oron.

De första veckorna tittade jag bara pÄ virkning/stickning och hittade ingen inspiration.
Det kvittade ville ljudbok jag startade sÄ passade den inte mitt humör.
Jag var konstant hungrig men inte sugen pÄ nÄt.
Dammsuga, tvĂ€tta och plocka  NEJ

Nu har jag flera tankar om virka/sticka, Àven matidéer.

Idag satte jag upp ett insyns och inswktsskydd draperi (Linn frĂ„n IKEA) 
SÄ kom jag pÄ att jag kan sÀtta mina virkade fjÀrilar i det.
SÄ nu poppar idéer upp.
(null)

(null)

Ska virka lite fler fjÀrilar och nÄn blomma för att komplettera med tÀnkte jag.

Jag tvÀttar och sopar av golven. Dammsuget en gÄng iaf sen jag kom hem.
Tar fortf slut som mÀnniska nÀr jag grejat men ÄterhÀmtar mig med en kort stunds vila.

Nu önskar jag mig mer energi och styrka sĂ„ jag klarar spela golf igen â›łïžđŸ’š
För Petra och jag har anmĂ€lt oss till en golftĂ€vling om 13 dagar
 och innan dess ska vi spela in veckan innan.

Vi drömmer ju om Race to Espania â›łïž sist jag provade spela orkade jag ju inte ens spela 6 hĂ„l fullt utan tog upp bollen och provade lite slag bortikring.

Om tvĂ„ veckor ska jag ha spelat 2 stycken 18 hĂ„ls  run dor
 
PĂ„ ca 1 mils promenad och med mitt handikapp 105 slag om jag ska gĂ„ pĂ„ "mitt par"
 123om jag ska ha ett över = 1 poĂ€ng pĂ„ varje hĂ„l.

Ni som tĂ€nker att golf Ă€r en "glidarsport" kan tĂ€nka om
 dessurom slĂ€pa omkring pĂ„ alla grejorna denna mil pĂ„ grĂ€smattor. 

Men heja mig och heja oss jag SKA orka det om 1,5 vecka đŸ™đŸŒđŸ’šâ›łïžđŸ€


Nej nu ska hÀr laddas för jobb imorgon och kanske orka till tippen med skrÀp pÄ fm.

Kram till er out there 💕

Orkade du lÀs hela vÀgen?
Klicka gÀrna pÄ hjÀrtat hÀr nere.



LĂ€nkar till tidigare bloggar:


#1 - Kerstin

❀đŸ’Ș❀❀❀❀

#2 - Kerstin

❀đŸ’Ș❀❀❀❀

Svar: ❀
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#3 - Monnah

Verkligen fint att det finns en sĂ„dan dagbok! Tack för att du delade med dig. ❀ Och fortsatt lycka till i ditt tillfrisknande!

Svar: Tack 💕
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#4 - Monnah

Verkligen fint att det finns en sĂ„dan dagbok! Tack för att du delade med dig. ❀ Och fortsatt lycka till i ditt tillfrisknande!