Nu räcker det…

Tycker jag iaf 😳

När jag åkte hem från sjukhuset för 2 v sen imorgon så var ju mitt mål att samla energi och bli pigg SNABBT men ge det tiden som behövdes.

(null)

Smälta alla upplevelser i samband med insjuknande, uppvaknade och fortsattvård på avdelningen.
Förstå hur jag kunde ha så många konstiga syner och hallucinationer.

Länk till min förra blogg: Försäkta

Hoppas att trycksår på näsvingen efter nasalintubationen (luftslangen genom näsan ner till luftstrupen som respiratorn kopplades till)

(null)

Det har inte läkt helt än men största skorpan (den som syns på bilden) har släppt ser mer ut som om jag har en buse i näsan nu… håller tummarna att det inte blir nåt ärr.
Inutinäsan är det i princip läkt.
Bomullstussar med saltvatten och barnolja mjukar upp bra.
Så skulle jag ju börja jobba som i förrgår, i måndags med tre pass på IVA, USÖ.

Totala bristen på energin i kroppen, hjärnans lättstessade tillstånd och helt stopp ibland funktion gjorde att jag blev mer och mer stressad över att JAG MÅSTE bli pigg NU…

Gissa om jag fick panik när jag i onsdags, 6 dagar efter hemkomst från sjukhuset började få klåda på ena armen.
Lyckas somna och vaknar med urticaria (nässelutslag) på heeeela kroppen. Allt utom ansikte, händer, underben och fötter. KLIIIIADE hysteriskt…
Trots allergimedicin loradantin.

(null)

(null)

Ringde utskrivande läkare för att höra om
Möjlighet till ytterligare sjukskrivning om jag fick ytterligare tre dagar blev jag ledig en hel vecka till. Viket hon ordnade med.

Jag sa min hjärna fungerar inte optimalt är lättstressad OM jag hamnar i en akutsituation typ hjärtstopp, akut intubation edy så ska jag kunna tänka milligram, microgram, milliliter… dosera rätt utifrån ordinationer och orka fysiskt.
Så skönt att veta att ytterligare sju dagar släppte en stor sten från min hjärna.
Inte bara arbetstiden och uppgifterna utan pendlingen.

Diskuterade även urticarian men hon trodde inte det hade något med min vård och medicinskabehandling mot halsböld och epiglottiten.

Rekommenderades kontakt med vårdcentral om det inte släppte.
Hade slutat med mitt antibiotika på måndagen (skulle slutat söndag men var lite dagvill)

Denna hemsk urticaria höll i sig från onsdag till söndag sen var den avklingande under söndag till måndag.

Jag kan säga att jag överdoserade jämnt liiite men annars hade jag nog kliat av mig skinnet.
Loradantin 2st dagtid och Atarax 25 mg (av en kompis) till natten för att kunna sova utan hysteriskt kli. 
Sen fick jag recept på Tavegyl så då blev det två sånna per dygn (1/2 + 1/2 + 1) oxå men sen så lanade det…
SKÖÖÖNT

MEN då kom en vindkast och greppade ytterdörren när jag skulle öppna den och jag hade adidastofflorna på mig… 
Dörren bara träffade min stortå/nagel med en sån våldsam pulserande smärta VAS 10 utan problem!
Så sjukt smärtsamt pulserade tån så jag höll på att svimma. Bara stod där och snurrade i huvudet innan jag kastade mig ner på den lilla lilla loungesoffan på trappen.
Som tur är vädrade jag täckena så jag kunde svepa ett täcke omkring mig så jag inte frös.
Räckte med allt rys och frys inifrån den protesterande kroppen.

Såg hur strumpan blev blodigare och blodigare.. så kastade en handduk över och la foten i högläge.

(null)

Jag mår illa av trasiga tår och fingrar 🤢 gör ont i hela underlivet när jag hör om det så vill inte se min egen… låg där i 45 min innan den slutade pulsera.
Sen kunde jag börja greja lite igen försökte ju städa och plocka lite i husvagnen.
(null)

(null)

(På bekostnad av blodfläckar bortikring…)

Men till slut kom Magnus hem från golfbanan och fick ta av strumpan titta på tån och tvätta den… 🤮

Så kikade jag oxå…

(null)

Det såg INTE ut som min tå… hade inte kunnat/orkat klippa den sen innan jag blev sjuk i eoiglottiten och nu uppsliten ur nagelroten såg den högst konstig ut…

Ungefär som när jag vaknade ut respiratorn och tittade på mina händer… de var inte mina… skrynkliga och gamla fulla med infarter… såg mer ut som mammas händer… 
Detta kan det vara min stackars tå???

Ajajaj avvaktade tills igår när Lena kom och tittade på den och sa ring vårdcentralen imorgon.
And so I did…

(null)

Lyckades klämma i foten i en ganska vid golfsko och hade sandalerna med mig.

Fick proffsig hjälp av mitt kusinbarn och tillika sjuksköterska Lina. Hon hämtade en läkare för en bedömning… och… bedövning för att känna lite… ajajaj mer bedövning för att känna lite till… klen som jag är och svettades så jag fastnade i britsen och händerna var helt blöta fick jag mer bedövning…
(null)

Så insåg jag at… nej… läkaren sa att det är nog bäst den får växa ut en ny som skjuter bort denna… trasiga…  men sen kände jag hur de drog och vickade…  strategin var ändrad… Lina höll mitt ben medan jag snällt skulle ligga med och tänka på annat.
Försökte tänka på henens hönor kycklingar och getter… hunden Alvar…mm… chatta med Linnéa… men det slutade med att jag använde Lina som trumma… 

Hur som helst så försvann nageln och jag omplåstrades… pulserandet var nog bara VAS 5 då vid omläggningen.
(null)


Skakig och vimmelkantig träffade jag pappa utanför och fick en helande kram ❤️

Så hade jag fått erbjudande om fika hos Pia efteråt så åkte dit.
Med foten i högläge så bjöd hon på smaskigt fika och en massa prat medan den värsta pulserande smärtan lade sig.

(null)


Så när jag kom hem var jag heeelt slut! Energin  var tömd på reserven till och med.
Då ringde läkaren och sa att jag skulle ha antibiotika för säkerhetsskull.
Vilket nog är en bra tanke med tanke på allt jag gått igenom sista veckorna.

Hoppas bara jag inte får ny urticaria och klåda.

Så nu har jag landat hemma i soffan först AB-tabletten intagen.

Vilat med högläge en lång stund och så började hjärnan blogga… så blev tvungen att öppna bloggen och skriva av mig.

Tänk vilken magisk familj och vänkrets jag har ❤️ så mycket stöttning, peppande tillrop/meddelanden och omtankar jag får skickat till mig ❤️
Tack allihopa

Mitt i all antibiotika 4 olika sorter de sista veckorna varav intravenöst och ikapsel/tablett from så finns ju vissa följdproblem… såsom svamp i underlivet 🫣 
tur att en fantastisk gynläkare för länge sen skrev ut svampmedicin som varje kvinna bör ha i necessären.
Så hoppas det hjälper 🍀🍀🍀
Klådan har iaf hållits i schack när jag åt allergimedicineringen men andra symtom gick ju inte att missa 🤢

Önskar mig en friskluftpromenad på golfbanan på fredag.
Planerats sedan i januari i schemat för att få ihop en tid när vi tre arbetskamrater skulle kunna.
En prestationsfri runda för att komma ut.
Hade en liten sån i söndags några genomförda hål (innan dörren var elak mot mig) då jag slog nån boll här och nån där när de andra spelade och inga andra spelare tryckte på bakifrån.
(null)

Bara umgås, andas friskluft och få känna lite på golfen.
Det slet men var skönt på sammagång.
Konditionen har liksom rymt och styrkan likaså.
Minnet känns som om det blåste ur min hjärna samtidigt som respiratorn blåste luften ner i lungorna märkligt… fullt upp att komma ihåg saker och hitta namn på grejor… var svårt innan men värre nu… 
Jag tror jag kallad husvagnen för hushållsapparaten… 

Balansen har oxå blivet lite si och så insåg jag när jag svingade klubban. Likaså när jag går in i husvagnen är där en kort stund så
Lutar hela lägenheten när jag kommer in igen 😵‍💫
Blivet känsligare så men det ska väl släppa oxå (är min plan).

Får se hur min tå mår och skon tolereras kanske jag kan hänga med Petra på en liten runda på fredag.

Det behöver  samlas energi och även i depåerna. Hoppas på massa solenergi i helgen.

Hm… antibiotika och sol ska väl hanteras med försiktighet men under keps och nåt skuggande träd fungerar väl om det inte blåser isande vindar som senaste dagarna?

En eloge till dig som orkat igenom hela detta skriveri 🙏🏼 jag skulle klocka ett hjärta här nere för dig om jag kunde men du får göra det själv ❤️

Nu ska jag leta upp något att äta upp oxå.
Hungrig igen.

Nu dök Linnéa upp på väg från jobbet. Hon har ju börjat inne på Saab dynamic.
Hon tyckte att jag såg fräsch ut 😍
Duschade imorse, brun-utan-sol sol i ansiktet i flera dagar, blåst håret (blev en oreda men iaf lite fluffigare) och mascara på fransarna.
Känns lite mer förhoppningsfullt ut med lite sånt när man ser sig i spegeln.

Kraaaamar från mig 🤗

Kom just att tänka på Markoolio låten:


Fast jag tänker inte armen och krig… utan  jag orkar inte mer med sjuklighet.
Vill
Bli pigg och glad igen NU ❤️

Men jag vet ju tack och lov att mina sjukligheter är övergående.
Tänker på alla vänner och andra som får fortsätta med sitt kämpande av olika kroniska sjukdomar och akuta livshotande sjukdomar ❤️😭.









#1 - Anonym

Fina du 💓 skickar många kramar dig så hoppas jag att vi kan ses på fredag ❤️❤️

Svar: På nåt sätt ska vi ses på fredag 💕 Hemma fika, utflykt eller en enklare golfrunda. Lite svingar bara och puttar kan ju oxå funka.

Är det fint väder så njuter vi nånstans av det ska bli så trevligt 🌸🌷🌼💖
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#2 - Anonym

Detta med otur känns igen från min tid efter skilsmässan.
Men nu vänder det ska du se fina , goa Pinglan som du är för mig!
Krya på dig och njut av våren,
Styrkekramar från Anette

Svar: ❤️❤️❤️
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#3 - Kerstin

Men kära granne 😔 stackars dig ❤️ Hör av dig så kommer jag såklart !! Trodde allt blivit bättre när jag såg dig i helgen men oturen har verkligen förföljt dig 😵‍💫. Hoppas på snabb bättring ❤️❤️

Svar: ❤️ skrutt otur verkligen ❤️

Grattis på födelsedagen 🥳
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#4 - Kerstin

Men kära granne 😔 stackars dig ❤️ Hör av dig så kommer jag såklart !! Trodde allt blivit bättre när jag såg dig i helgen men oturen har verkligen förföljt dig 😵‍💫. Hoppas på snabb bättring ❤️❤️

#5 - Kerstin

Men kära granne 😔 stackars dig ❤️ Hör av dig så kommer jag såklart !! Trodde allt blivit bättre när jag såg dig i helgen men oturen har verkligen förföljt dig 😵‍💫. Hoppas på snabb bättring ❤️❤️

#6 - Kerstin

Men kära granne 😔 stackars dig ❤️ Hör av dig så kommer jag såklart !! Trodde allt blivit bättre när jag såg dig i helgen men oturen har verkligen förföljt dig 😵‍💫. Hoppas på snabb bättring ❤️❤️

#7 - Anonym

❤❤