Corona /COVID 19 är här fortfarande

Corona finns!
COVID finns!
Pissa INTE på oss!!!!

(null)
(Tack Annica för jag fick tjuva din bild)

Statistik om COVID hittar man bla på respektive regions hemsida regionorebrolan.se 

Här är länken till hur läget ser ut på de sjukhusvårdade i Region Örebro Län från i våras till nu.
https://www.regionorebrolan.se/sv/coronaviruset--covid-19/statistik-och-lagesbild/antal-vardade-pa-sjukhus/

Och på folkhälsomyndighetens hemsida.


Det ökar och snart är vi på samma nivåer som vid första vågen 😭

(null)




Lite mindre IVA patienter men totalt sjukhusvårdade är snart samma.

Ta detta på allvar!
(null)

(null)


Och ni som pissar på oss som jobbar med dessa patienter, vi som inte får semestrar kanske även i sommar, de som blivit arbetslösa, de som blivit tvungna att sälja sina hus, de som faktiskt ligger inne och kämpar med varje andetag, de som gått igenom sjukdomen och tex inte fått tillbaka smak och lukt... som jobbar som kockar och liknande men inte kan känna hur maten de lagar smakar...  som förlorat anhöriga i denna pandemi eller fått våra liv förändrade på annat vis...

Jag önskar att jag kunde ha dig / er med mig på min arbetsplats en dag som tex igår kväll... när jag kämpade med att ha min näsa över utan för att få mina patienter ta sig igenom mitt arbetspass.

Efter 25 år som sjuksköterska varav 17 år som IVA sjuksköterska och innan det 8 år som IVA undersköterska av och till tvivlade på min förmåga att prioritera och kompetens...

Eller varför inte lägga dig i en säng med slangar i ALLA dina kroppsöppningar och konstgjorda öppningar, respirator, i bukläge i ca 16 timmar med rumpan i vädret, kanske äntligen magen kommit igång efter totalt stopp i en vecka och du ligger i ett varmt vad av din egen diarré? utan möjlighet att justera ditt läge, hjälpa till... skyla dig...  för du är helt utslagen utan möjlighet att ta kontroll för din situation... helt utlämnad till oss din vårdpersonal (som du ju pissar på när du säger att Corona/Covid inte finns) 

Om du är vaken istället och har bara nån enstaka slang och högflödes behandling så får du stå ut med alla pip, larm ljud, personalens arbete med medpatienternas alla vård/omvårdnads situationer mm mm 
Äta din mat medan patienterna i respirator omkring dig hostar och sugs slem i respiratorslangar och kanske just torkas avföring som luktar i hela salen.
Osv

Kom sen och säg att COVID inte finns och att man ska vägra vaccin!!! Och allt vad ni nu demonstrerar och opponerar emot.

Ordet jag tänker börjar på I och har 5 bokstäver...

Respektera dina medmänniskor och viruset. 

När du kommer in med COVID och behöver min hjälp på COVID IVA kommer jag inte pissa på dig utan respektera och vårda dig med alla mina kunskaper och ta hänsyn till din integritet och behover.
Jag vårdar nämligen mina patienter och ger vård till dem på lika villkor.
Även om du demonstrerat, struntat i rekommendationer osv 

Men jag hoppas att ingen annan får sätta livet till för det är fullt på IVA medan du ligger och tar upp en plats för du pissat på oss och ja... som beskrivets ovan.

Det är märkligt hur känslan av skuld läggs på sig sjölv och hur smittspårningen ger en känsla av skuldbeläggning.
När man vet med sig att man faktiskt gjort vad man kan för att skydda sig själv och andra och ändå blir jag sjuk eller har smittat någon annan.
Det vill jag oxå säga. Har du gjort vad du kan så släpp skuldkänslan.
Själv skuldlade jag mig själv som blev sjuk men smittade ingen vad jag vet.
Jag kände ingen bitterhet eller skuldbeläggning mot ev smittkälla men upplevde ändå en lättnad att få smittspårningen "bekräftad".

En av bloggningarna under min Corona sjuka:


Men jag skulle inte orka med tanken på att jag skulle smittat min pappa eller någon annan.
Så trots mina två vaccinations doser och genomgången covid drar jag mig för att träffa honom och andra.
På min födelsedag så fick de tre (som inte tillhörde mina närmsta tre som jag träffar) som firade mig på födelsedagen information och göra egna val.

(null)



TACK allesammans fantastiska kämpar i samhället och mina kollegor/arbetskamrater på min arbetsplats IVA Karlskoga men även i hela världen ❤️

❤️ TILLSAMMANS ❤️


Länk till vårdfokus som
Förklarar lite omkring bukläge:



Klocka gärna på hjärtat ❤️⬇️
Och kanske en kommentar 💬?



#1 - Monnah

Hela vår ICA närbutik (utom en anställd) drabbades av Covid-19 för två veckor sedan. Idag var flera av dem tillbaka på jobbet och berättade att de varit riktigt dåliga, lyckligtvis ingen så illa så de hamnade hos dina kollegor. Vaccinationerna här i Blekinge verkar ha gått undan jämfört med många andra ställen. Jag önskar världen och er i vården lättnad i alla dessa umbäranden!

Svar: Oj vad längesen jag var här 🙈
Lättnaden i vården lyset med sin frånvaro 😞
Vi trappar upp COVID IVA och stänger operationssalar för att kunna använda personalen i COVID vården.

Det sprids snabbt nu.
Munskydds rekommendationer i butiker och köpcentrum.

Sköt om er 😷💕
Ingela Otter Olsson [BubbElla]