Ved och vĂ€rme 🌳 đŸ”„

Det hÀr skulle vi kunna sÀga Àr en blogg som hedrar min pappa.

SOM HAN SLITET!!!
 
 

I alla Är har min pappa slitet för att vi skulle fÄ vÀrme i huset och bad/duschvatten.

Jag borde skĂ€mmas över mitt örsel
 đŸ«Ł och mitt dĂ„varande respektlösa (men helt dĂ„ oförstĂ„ende) beteende mot hans slit.

Jag minns att vi en gÄng i tiden hade Àven olja att ta till men senare lades oljedelen ner och oljetanken plockades ner till förmÄn för mer plats för ved i pannrummet.
 
Inte nog med att han jobbade heltid pÄ sitt jobb (jobbade inom el och vattenkraft).

Han sĂ„gade iofs ned en del av hemveden pĂ„ arbetstid dĂ„ de röjde i linjegator som vi sedan fick hjĂ€lpa honom att slĂ€pa ut ur skogen.
Dessutom var det en del omrĂ„den inom bolaget som skulle hĂ„llas undan, slyfritt lĂ€ngst svartĂ€lven,  runt broarna, inuti och runt stĂ€llverken och kraftstationerna mm. Även pĂ„ privata marker som vi ibland fick tillĂ„telse att ta hemved/sly och en del större trĂ€d.

Senare köpte han Àven meterved av en av bönderna hemma nÀr de gallrade skog och tog reda pÄ vindfÀllen.DÄ slapp han ialla fall ut i skogen och hÀmta veden för dÄ fick han den hemkörd.
 
 
 
 
 

Men fortfarnade skulle den sĂ„gas i kubbar och sedan klyvas. Det var bara sista Ă„ren som han lĂ„nade klyven av grannen och senare köpte den.
Annars klöv han den med yxa eller kil och slÀgga.
Det fick han ju göra med de grösvta kubbarna Àven nÀr klyven fanns.
 
 
Även om han var lika stark som fantomen sĂ„ kunde han inte klyva veden med tĂ€nderna men hade ju varit smidigt.
 
Först hade han en variant av klyv som jag kallade dunka dunka... det var liksom en stor apparat i trÀ som hade ett band med "yxor/kilar pÄ sÄ stoppade vi in vedkubben i en öppning sÄ sa det dunk sÄ var den kluven eller iaf separeradede sega grankubbarna sÄ man fick dra isÀr de sista trÄdarna eller vÀnda den och ta andra Àndan.

Pannan var en "kort" panna dessutom sÄ vedkubbarna fick inte vara för lÄnga.
Jag hade bekanta som hade en djupare vedpanna sĂ„ vedkubbarna var nĂ€stan dubbelt sĂ„  lĂ„nga. Vilket ju hade varit effektivare i detta fallet om vi inte behövt sĂ„ga veden sĂ„ kort. Jag tĂ€nker hur mycket ved som gick till spillo som sĂ„gspĂ„n genom Ă„ren.

Pappa var noga med att inget som gick att eldas skulle gÄ till spillo.
Vi krattade ihop bark och flisor som anvÀndes att tÀnda med. Smala pinnar gav oxÄ vÀrme.

Sen var det ju mysigt att elda riset pÄ vÄren och grilla korv.
 
 
 
NÄgon enstaka gÄng eldade vi faktiskt dyrt och hÄrt arbetade vedkubbar pÄ valborgsbrasan men oftast ris och annat ogiftigt brÄte.
 
 

I mĂ„nga Ă„r sĂ„gade han veden med motorsĂ„g men sedan fick han tag pĂ„ en vedkap, en livsfarlig anordning.  Han lyckades med mĂ€sterskapet att endast sĂ„ga av sig pekfingertutten i denna sĂ„g.
Medan jag var helt sÀker pÄ att han skulle sÄga upp huvudet i nÀr han böjde sg för att hÀmta ny ved eller slÀnga bort vedkubbar som ramlat ned.
 
 
Jag sĂ„g oxĂ„ framför mig flera gĂ„nger hur klingan lossnade och  fĂ„r ivĂ€g över backen och skadade/dödade eventuella mĂ€nniskor/djur som rĂ„kade komma i vĂ€gen.
MĂ„nga risk scenarion sĂ„g jag som tydligen Ă€r en riskanalytiker. Jag sĂ„g Ă€ven framför mig hur elkablarna gjorde hela sĂ„gen elförande... 

Innan han köpte den vedkapen och han stod pÄ vedbacken med motorsÄgen vÄgade jag knappt ut eller titta ut...
 
 
...eftersom jag sett pĂ„ tv hur en man hade ramlat med motorsĂ„gen och sĂ„gat upp hela axeln sĂ„ det var blod överallt. I min vĂ€rld var det inte om utan nĂ€r pappa skulle göra likadant... 

Detta slog mig hĂ€romdagen nĂ€r jag skyndade mig i duschen med anledning av elpriset.
Helst av allt hade jag velat duscha i en evighet för det var sĂ„ kallt i mitt hus/lĂ€genhet eftersom jag draget ned pĂ„ vĂ€rmen och frös đŸ«Ł
 
Inte tÀnkte jag pÄ pappa och allt slitet nÀr jag bodde hemma inte
 att om jag duschar kortare stund och svalare sÄ slipper pappa sÄga ett antal trÀd mindre. OCH vi skulle kanske kunnat fÄ mer tid av pappa.

TÀnk nÀr mamma levde och bara frös och frös... fönstren var ju inte helt tÀta heller utan hade ett visst sjÀlvdrag ioleringsfaktorn n frÄn fönster frÄn 30-talet Àr inte sÄ hög. Hon hade sÀngen vid ett element för att hÄlla vÀrmen. SÄ hade hon fingarna emot elementet nÀr hon sov sÄ hon fick blÄsor pÄ dem, för att det var sÄ varma element. Hon kunde erkligen inte klaga pÄ pappas kÀmpande att hÄlla varmt Ät henne.
ÄndĂ„ sĂ„ satt hon de sista Ă„ren inne i köket i sin rullstol och tyckte ssynd om sig sjĂ€lv för han bara höll pĂ„ ute pĂ„ vedbacken och dĂ€r satt hon övergiven. Tur hon hade sina cigaretter och sin dryck. Telefonen eller bjĂ€llran som hom plingade i nĂ€r hon behövde hjĂ€lp pĂ„ toaletten eller likande. 
Vil i frid mamma ❀ och du saknad men hur jag Ă€n vĂ€nder pĂ„ det sĂ„ fick pappa Ă€ntligen lite frid i sitt liv nĂ€r du dog. Även om mĂ„nga lyckliga Ă„r gav energi innan det.

Oj vad han kÀmpade och Àven vi fick ju hjÀlpa till förstÄs. Vilket inte alltid var populÀrt men vÀrmen ville vi ju ha. Jag var ju hellre ute och hjÀlpte pappa med veden iofs pÄ somrarna Àn att hjÀlpa mamma att stÀda inne.
 
 
Stapla ved Àr Àven det en konst som jag Àr riktigt bra pÄ. Det mÄste ju bli stabila staplar som inte riskerar tippa coh skada nÄgon.
Som jag ser det Àven i blandade tjocklek och trÀslag i staplarna sÄ de brinner olika lÀtt och fort/lÄngsamt i pannan vid samma eldningstillfÀlle. Det sista Àr dock min egen logik.
 
Senare hjÀlpte Àven barnbarnen till. De trivdes med att skrota med morfar ute pÄ vedbacken och slÀnga in ved genom kÀllarfönstret för en slant eller sedel. Ett par kÀrrorkunde ge en hel hundralapp.

Det var ett Äret runt jobb och det dÀr att veden skulle vara inne till midsommar var inget som gÀllde hos oss. Det förstÄr jag ju nu varför. Vi gjorde ju Ànna pÄ varmvatten Äret runt.
Jag trodde nÄgonstans att varmvatten var nÄgot oÀndligt.
 
 
 
Inte sparade vi pÄ varmvatten och sköljde i kallt vatten osv. NejdÄ. Dessutom badade och badade vi sÄ det Ängade i badrummet som vÀrsta morgondimman.
 
Jag kunde gnĂ€lla nĂ€r jag skulle tĂ€nda pannan för att kunna duscha nĂ„n timma senare men gnĂ€llde pappa nĂ€r han skulle sĂ„ga trĂ€d för att vi skulle duscha nĂ„gra mĂ„nader
  ett halvĂ„r senare?  INTE som vi hörde iaf.

Han brukade skoja med vÄra killkompisar att han gömt diverse saker lÀngst ned under vedhögen sÄ om de staplade in veden i boden sÄ skulle de hitta vad de sökte och suktade över. EN del var vÀldigt hjÀlpsamma medan andra hellre umgicks med oss döttrar.

Är det konstigt att han inte hann med resten av huset.
Eller att han ville pausa med korsord?

TÀnk vilken lyx nu nÀr han bor i lÀgenhet med vÀrme i elementen och varmvatten i kranen Àven om det kostar kronor istÀllet. Han tar sig tid att göra roligare saker som Àta pÄ reataurang, gÄ pÄ fotvÄrd, umgÄs med sin nya kÀrlek, sortera fotoalbum mm mm

Men nu allihop mÄste vi hÄlla tummarna att han fÄr en snabb operationstid för sitt utslitna knÀ. SÄ han kan gÄ och röra sig igen. Det Àr han vÀrd efter allt slit som slitet ut knÀet.
 
Och nĂ€r du inte stod pĂ„ vedbacken sĂ„ grillade du i princip varje dag Ă„ret runt. 
 
 

Pappa brukar sĂ€ga att det Ă€r mĂ€rkligt att jag har KOL jag som aldrig rökt.... 
Nej visst Ă€r det mĂ€rkligt pappa... sĂ„ mycket sot du draget i dig i pannrummet och vid grillen... sĂ€kert en hel del damm Ă€ven pĂ„ jobbet frĂ„n generatorernas kol, fukten i turbinhĂ„len med mera med mera och 
sÄ den passiva rökningen.
 
TACK pappa för alla Är du hÄllit oss varma.
 NJUT nu av livet Ă€nnu mer.
 
Som jag brukade tĂ€nka
  ved gör oss varma mĂ„nga gĂ„nger... nĂ€r den sĂ„gas iskogen... nĂ€r den sĂ„gas och klyvs nĂ€r den staplas och nĂ€r den sedan vĂ€rmer oss i huset.

Jag ska tÀnka Ànnu mer pÄ det nÀr jag duschar och spar pÄ vamvattnet. Eller klÀr mig varmt hÀr hemma för att inte frysa.

KRAMAR frĂ„n din Ă€ldsta dotter đŸ„°
 
 
 
Min pappa förr.... 

och nu...  (eller i alla fall pĂ„ hans 75 Ă„rs dag i december )


 


Tankar? Kommentera gÀrna hÀr nedan.
Och klicka gĂ€rna pĂ„ HjĂ€rtat â€ïžâŹ‡ïž


#1 - Linnéa

VĂ€rldens mest fantastiska och otroliga morfar. Som han förgyller mitt liv med grillad kyckling, bus och kĂ€rlek ❀ Även om han glömt mig pĂ„ badhuset nĂ„gon gĂ„ng 😂

Svar: Haha ja tĂ€nk vad han klarade av â€ïžđŸ˜„ glömde er i badhuset đŸ„°
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#2 - Monnah

SÄ spÀnnande att lÀsa om ditt liv som i mÄngt och mycket sÀkert levts parallellt, trots att mycket ocksÄ har varit olika. Av oss sju barn tror jag att alla Àr förtjusta i att elda idag och vi vet ocksÄ att uppskatta den som har gett tillgÄng till veden. Tycker det Àr fint att veta att Far aldrig förnekade sig en riktigt varm dusch med fritt flöde. SÄdana dÀr energisparinsatser i duschkranarna skulle genast monteras bort, det skulle vara hÄrd strÄle med mycket vatten!

Jag hÄller med dig om alla förskrÀckta tankar runt blodiga scenarier - Àr sÄ glad att aldrig nÄgot riktigt hemskt hÀnde. Senaste tillbudet i vÄr storfamilj var dÄ min brorsa fick en stor gren över vÀnsterhanden och sÀkert knÀckte nÄgra smÄ ben i den. De kan ÀndÄ inte gipsa, sÄ han bara vÀntade in svullnaden som fick lÀgga sig och nu hoppas jag att han slipper vÀrk i framtiden.

Ps: Vilka fina födelsedagsbilder pÄ din pappa!

Svar: Ja duschvatten ska ha ett redigt flöde 😍
MÄnga familjer som kÀmpade med veden och vÀrmen.
TĂ€nk innan vĂ„r tid nĂ€r de stod i skogen och sĂ„gade med gamla sĂ„gar och yxor och eldade upp vĂ€rme i hus och skjul som knappt hade rĂ€tt mellan vĂ€ggplankorna đŸ„ș❀
Ingela Otter Olsson [BubbElla]