Mormorspläden 👵🏻🤍

Hej 🤍
Många månader sen sist.

(null)

Ser ni den super fina överraskningen när jag kom hem häromkvällen… min fina Magnus skämmer bort mig så 💖

(null)


När jag var liten var jag så imponerad av mamma, mormor, farmor ja alla virkande och stickande vuxna som drack kaffe och virkade medan vi barn lekte.
De viftade så fort med händerna, stickorna och virkkrokarna.

Mamma stickade tröjor med mönster och flätor åt oss.

Farmor lärde mig virka luftmaskor i långa långa rader….
Petra och jag virkade ihop till ett stort nystan som vi skulle ha att gå flera varv runt huset.
Jag minns inte om vi fick det ett varv eller flera runt huset.

Jag minns hur jag ibland tog en virkkrok eller ett par stickor och ett garnnystan sen satt jag och snodde fort fort med händerna garnet och stickorna för det skulle se ut som om jag kunde virka/sticka lika fort som dem.

Nu har jag under några månaders tid virkat 96 rutor, virkar ihop dem och nu håller jag på med sista varvet… kantparkera och valt att göra en bård av bågar.
Tur det finns youtube att hämta tips och tekniker när man tappar bort sig.

Jag började med restgarn från en filt som en arbetskamrat stickat till Magbus barnbarn Kean.
Så köpte jag till ett annat till slut fick jag köpa och köpa ett mattan till av det ena och sen det andra… osv… fler och fler rutor och mönster men nu så….

Här kommer ett bildkavalkad genom plädskapandet 🤍👵🏻❤️


(null)
(null)




(null)

Hur ska jag planera ihop lapparna…? Struktur eller ranson… 
Blev struktur….

(null)


(null)

Värmande pläd redan under tillverkningen ❤️
 
(null)

Syjunta med jobbet

(null)

Oftast virkande i soffan till ljudbokslyssning eller BIK Karlskoga hockeymatch på TV.

(null)

(null)

När det är svårt att slita sig ligger virkningen på köksbordet och man kan ta ett par stolpar nu och då blandat med det dagliga fixet.

En kväll satt Linnéa och jag och övade oss på att virka små djur 💜 vi följde samma mönster men de blev lite olika 😀


(null)

(null)

(null)

(null)


Sen då?

Ska jag våga mig på att sticka en tröja? En väst?

Här är ju min poncho och mössa jag virkade förra vintern med i höstas stickade komplementerande armvärmare  och fuskolle.

(null)


Virka stolsdynor?

Eller en annan tanke? Virka mig en rund trasmatta? Jag älskar ju trasmattor… 
Fast eg önskar jag mig en stor rund bastmatta till övervåningen. Men har ju de fina trasmattorna där. Som jag och farmor vävt.

(null)


Men om jag  virkar en rund trasmatta… klarar jag det. Tror att jag har matttrasor kvar i ett förråd om inte min exman slängt dem.

Angående bilden så har katterna flyttat hemifrån tillsammans med sonen. Hör hade Mini smitet hem till mig igen 💖 men var liksom besviken på
Mig och satt med ryggen emot mig och sen satt hon i ett hörn och bara tittade besviket framför sig 😭💔

(null)


Den blir nog rätt tung att jobba med en rund trasmatta i mormorsmönster eller bara rund med stolpar men kan nog bli snyggt med en rund matta iaf…?

Jag borde eg ägna all virkningstid till att motionera och träna golfen men så skönt i mitt arbete att hitta go occh lugn att sjunka ner och virka nån ruta… nåt varv… osv…

Tål att tänkas på.

Får nog skicka en fråga iaf om trasorna finns kvar…? 

Nu snart dax att bli klar för jobb. Har numera min arbetsplats på två IV-or.
Karlskoga och Örebro genom kompetensväxling.
50-50 delar med en kollega från Karlskoga IVA.
Det är ju samma klinik men vår ANIVA klinik i regionen är uppdelad på tre sjukhus och innebär bl.a. tre intensivvårdsavdelningar.

Ser fram emot sommaren när Magnus och jag kommer att ha gemensam hel semester för första gången sen vi fick ihop det 🥰 fem år i sommar. 
Om några månader var det fem år sen vi började dejta ❤️

Hoppas göra lite frekventare blogginlägg nu igen 🤗

Kanske är gammalt att blogga? Men har inte skaffat TikTok har fullt upp med livet IRL och FB och Instagram.

Blir lite som en dagbok hade jag ju tänkt men just nu knappt en halvårsbok.

Sköt om er och ha en fortsatt bra dag ☃️❄️🤍





#1 - Monnah

Men vad glad jag blev att du skrivit ett nytt inlägg! Jag vägrar ge upp min blogg. Ser att bloggandet har sin plats bredvid alla ”snabba” medier.

Älskar din filt och önskar dig lycka till med nästa projekt. ❤️

Svar: Tack Monnah ❤️

Jag är så nöjd med filten och fått pippi på virka sticka.

Jag ska ta tag i bloggandet oxå den är ju skön att ventilera men har tappat bort tiden.

Kikar in hos dig då och då och hos Spillevinka men får kika på Instagram mest hos henne.

Ska ta mig mer tid med bloggen 💕
Ingela Otter Olsson [BubbElla]