Stillsamt

Hej đŸ©·

(null)

Nu har jag fÄtt lite verktyg till ÄterhÀmtningen att jobba extra med.
Ett mycket VIKTIGT verktyg i min lĂ„da Ă€r

LĂ„ngsammare beteende
 stillsammare
 

Mina tre uppdrag (med verktygen Ă€r)  nu Ă€r:

1 En kort promenad (kan bli en lĂ€ngre) 

2 Andningsövning (sÄ ofta som möjligt)

3 KĂ€nna efter VAD JAG BEHÖVER och LYDA det JAG behöver.

SÄ ska jag tÀnka pÄ att
-Jag ska göra en sak i taget och försöka uppleva/kÀnna/leva i nuet.
-Jag ska göra dessa för min egen skull inte för psykologens skull.

Mycket kort beskrivet.

SĂ„:
Jag tĂ€nker att de timmar som jag framtidsmĂ€ssigt ska börja ha som arbetstrĂ€ning 25% av min arbetstid (knappt 2 timmar 5 dagar/vecka) ska jag nu ha som mer koncentrerad trĂ€ning pĂ„ Ă„terhĂ€mtning och lĂ€rande att fĂ„ kroppen och sinnet att bete sig stillsammare och mindre stressreaktivt (kan man skriva sĂ„ eller Ă€r det ytterligare ett av mina egna ord?)

SĂ„ ska ju micropauser med andningen stillsamheten medvetna nĂ€rvaron Ă„terkomma ofta under hela dagen tills de blir en vana
 

Jag har fuskat sedan psykologbesöket i fredags med delar av uppdraget.
Men gjort flera av dem
 fast annorlunda Àn jag tÀnker min dagliga trÀning.
Missat lite mer stillsamheten i mitt beteende


Tanken Ă€r ju inte att jag ska sitta stilla och bara vara i min Ă„terhĂ€mtning. DĂ„ blir jag sĂ„ rastlös vilket Ă€r stressande.  Jag ska aktivera mig men utifrĂ„n mitt behov och ork. 
Hur som helst har jag suttit sĂ„ mycket sista mĂ„naderna sĂ„ jag har trĂ€smak konstant 😉
Virkat och virkat 😍

Vila och ta kortare eller lÀngre pauser förebyggande och efterÄt.

Idag tog jag mig i kragen

Promenaden skulle rĂ€cka runt huset eller kvarteret men kĂ€nner att dĂ„ undrar nog grannarna vad jag hĂ„ller pĂ„ med.
Men om jag bor i ett mycket litet hus sÄ kan ju varvet runt i trÀdgÄrden jag gör varje dag ÀndÄ rÀknas. Den dÄ jag inspekterar och njuter av mina blommor och min trÀdgÄrd.

Jag bestĂ€mde tillsammans med psykologen att min korta promenad kunde vara frĂ„n mig via cykelbanan  till fjĂ€ril och humletrĂ€dgĂ„rden sedan via nya björkbornsbron förbi herrgĂ„rden, recipfarm och sĂ„ hemĂ„t. Jag valde hemĂ„t via jĂ€rnvĂ€gen idag.

(null)


Har ni provat att gÄ stillsamt???
Eller diska stillsamt?
Tugga ?
Prata ?
SĂ„Ă„Ă„Ă„ svĂ„rt 😳

Lika svĂ„rt som att köra i 10km/tim (hastighetsgrĂ€nsen i vĂ„rt kvarter)

(null)


AngĂ„ende gĂ„ stillsamt
 Benen liksom lever sitt eget liv och pinnar ivĂ€g sĂ„ fort jag slĂ€pper koncentrationen
 okej om vi inte fĂ„r gĂ„ fort
 dĂ„ ökar de benlĂ€ngden ist đŸ«Ł

DÀr blev verkligen att gÄ i medveten nÀrvaro. Ha koll pÄ dessa ben.
Blev sĂ„ nervös pĂ„ det sĂ„ jag tappade anndingsmönstret
 började kortandas och fĂ„ ett tryck i bröstet
 
Samtidigt Ànnu mer orostankar att jag vill INTE möta nÄgon jag kÀnner.

Tog tag i andningen in lĂ„ngsamt
 ut Ă€nnu lĂ„ngsammare stillsammare och under tiden blev benen lĂ„ngsammare.
Gick ju inte gÄ fort och andas stillsamt.

Nu hade jag kommit max 200 m hemifrÄn.

DÄ sÄg jag de vackra cigarrerna.
(null)

DĂ„ började jag fundera
 Ă€r det att vara medveten i nuet
 i nĂ€rvaron att helt plötsligt fokusera pĂ„ dem? Fota dem?
Jo det mĂ„ste det vara OM jag fokuserar pĂ„ dem just dÄ .
Fokuserade med telefonen 

(null)

Dessutom var de stillsamma đŸ€Ž cigarrerna 


Min plan var att ta mig till fjÀril och humletrÀdgÄrden och dÀr ha en andning- och nÀrvaroövning som heter typ trÀdet.

Hitta en lÀmplig sittplats.

AnvĂ€nda den öven till skogsbadet - ta in det gröna och kĂ€nna vad skogen bjuder pĂ„ med alla sinnena (krĂ€ver sĂ„ mycket trĂ€ning)

Se vilken lÀmplig sittplats jag hittade.

(null)

Till och med en duk med grönt.

(null)

Borstade rent bĂ€nken och satte mig (sa till mig att nĂ€sta gĂ„ng , imorgon, ha en sittdyna med mig)

Satte in hörlurarna i öronen, slog pĂ„ övningen "trĂ€det", slöt ögonen och lyssnade.

Den visade sig handla om att se/kÀnna sig som ett trÀd, frÄn rötter till grenarna som strÀcker sig mot himlen.
Grenarna var mina sinnen.

Se en bilden av trĂ€det framför sig.
Följa instruktionerna i övningen.

DĂ€r satt jag och öppnade ögonen och DÄR framför mig stod ju massor av trĂ€d men ett av dem liksom stoltserade
  just DET för mig 💚

(null)

PĂ„ bilden Ă€r det inte det frĂ€mre trĂ€det utan det till vĂ€nster bakom. Det liksom lös upp framför mig. PĂ„ bilden Ă€r det lite som alla andra đŸ€” men inte för mig đŸ€ŽđŸ’š

Efter övningen blev jag tvungen att krama trĂ€det 

(null)

samtidigt sĂ„ tĂ€nkte jag 
-TĂ€nk om nĂ„gon ser mig!?!! 
-Men detta ingĂ„r i min "medicinering" jag Ă€r ordinerad detta sa jag till mig sjĂ€lv.
Kanske inte att krama trÀdet men kÀnna och vara. Jag kÀnde stammens raspighet och trÀdets stadighet.

IstĂ€llet för FAR (fysisk aktivitet pĂ„ recept) kan man ju sĂ€ga BAR kanske? Beteende aktivitet pĂ„ recept
 eller hur??

Skön kĂ€nsla i kropp och sjĂ€l fortsatte jag stillsamt (med ben som om och om igen. Försökte öka takten men det var lĂ€ttare att bromsa dem nu hade liksom landat med övningen) 

Stannade och njöt av allt det vackra pÄ vÀgen hem.

SĂ„ vackra blommor i fjĂ€ril och humle trĂ€dgĂ„rden 
(null)

(null)

(null)

(null)

men Ă€ven vĂ€xter och miljöer pĂ„ hemvĂ€gen.

(null)

(null)

(null)

(null)


TĂ€nk att fĂ„glar kan planetera sĂ„ fina och rejĂ€la blommor helt pĂ„ egen hand đŸŒ»  med stöd av elstolpen och "parkeringsstaketet"
(null) 
(null)

(null)


Nu sitter jag och skriver min upplevelse till er och hur jag ska bete mig till mig sjĂ€lv. 
(null)

Nöter in dem i min hjÀrna. Liksom jag satt lapparna pÄ kylskÄpet.
Som jag skrev igÄr nÀr jag lÀste min "lÀxa" och sammanfattade fredagens besök och "lÀxan".

(Perfekt stĂ€lle att ha dem pĂ„ tĂ€nker jag
 eftersom kylskĂ„psdörren drar jag ju stup i kvarten. Kanske borde sĂ€tta lapparna pĂ„ allt onyttigt Ă€tbart i kylskĂ„pet 😇)

(null)

(null)


Hoppas jag hÄller min plan och andra dagar blir promenaden en lÀngre variant men idag ska jag Àven promenera :golfa i em sÄ tar den kortare pÄ förmiddagen.

Inte tÀnkte jag nÀr jag gick hem frÄn jobbet den 12/4 pga feber och tilltagande halsont att jag 3,5 mÄnad senare skulle sitta i den hÀr situationen?

Sköt om er allesammans.
Bete er lite stillsammare.
TÀnk pÄ er ÄterhÀmtning rusa inte bara vidare


Kommentera och/ eller klicka pĂ„ hjĂ€rtat nedan om du orkar lĂ€sa hela vĂ€gen.
TĂ€nker annorlunda?






















#1 - Monnah

TÀnker pÄ dig och önskar god bÀttring!

Svar: Tack đŸ©·
Ingela Otter Olsson [BubbElla]