Vad tänker en förövare när den vaknar på morgonen... dagen efter?

Verkligen helt sjukt 😳 vart får förövarna sina sjuka idéer ifrån...  kyssa fötterna... och filma... och hur kan personer få möjlighet att göra om och om och om....


Läser artikeln i Expressen delad på Facebook.

Tänkte dela den med en kommentar... men kommentaren blev lååång och tankarna många...



Tänk att och när det händer i en liten stad som vår.

De släpps trots bevis...?

familjehem utan regler...?

Osv...


Tänk att behöva möta sin rånare, knivskärare, misshandlare i sin grannfastighet, på mataffären, tatuerings studion eller återigen i ett mörkt gathörn med en kniv i handen? Redan inom någon dag... INTE om 8-10-12-20 år när straffet är avtjänat ( hur långa de nu blir...) utan vilken minut som helst...


(null)

(Tjuvat bild på nätet SkrattNet)


Många har som jag förstått så mycket smått på sig så "registret är fullt" men måste vänta in det STORA som en gång för alla kan knipa åt dem tyvärr... (VEM ska behöva offra sitt liv sin själ sitt hjärta för att det STORA ska hända...)


Det STORA måste hända för att kanske myndigheterna ska få plocka den/dem av gatan som jag förstår... ungdom som vuxen...



Ungefär som när min mamma försökte få sänkt hastighet utanför vårt hus när jag var liten... kurva... knäppa... 70km/Tim... faktiska hastigheter 70-130... hund och katt fick sätta livet till MEN för möjlighet att sänka skulle det vara ett barn som förolyckades...

TACK och LOV har de inte av den anledningen fått anledning att sänka hastigheten än... 

MANNEN och legenden (mammas antagonist) som skötte detta då m skolskjutsar odyligt blev tillfrågad om han ställde upp med sina barn för mamma ställde inte upp med sina... men det gjorde han ju inte... 

inte fanns heller lekande barn skyltar att köpa provat och en sån skylt krävde samma sak... en större olycka med människor inblandade...


(null)


- åter igen en tappad tråd men en liknelse...




(null)


(Screenshot från expressens nätsida)


Inte underligt att många drar tillbaka sina anmälningar för att kanske få en anledning mindre att riskera att banemannen har ytterligare en anledning att ge sig på en igen.


Kanske se den komma och gå i samma trappuppgång varje dag...

Se/höra dem /de göra flera saker mot andra...


Nu håller jag tummarna och förväntar mig att måttet verkligen är rågat och "våra" förövare sitter där de sitter och ännu längre in bakom lås och bom "våra förövare"...


Polisen lägger verkligen ner alla resurser som de har, som vi förstår, men bara hoppas att hela rättsväsendet och socialtjänsten gör likadant.... så Karlskoga o Degerfors gator blir något mera sanerade.


Inte straffmyndiga Ungdomar verkar ha fribiljetter på något vis att fortsätts terrorisera sin omgivning.


Till slut hamnar någon annan "oskyldig" bakom lås och bom som tröttnat... och taget saken i egna händer försvarat sitt egen barn, närstående eller sig själv.


Stäng av dem dem skolan men sen då...? Ska de få mer tid att driva omkring och ha tid och skada ännu flera själar och kroppar?


Känns så märkligt. HUR tänker en förövare när den vaknar på morgonen och skadat en människa för livet i kropp själ och ande?


Som en kollega sa till mig... en kniv i kroppen är en kniv i själen.... 😔


Jag är så dåligt insatt i hur samhället fungerar i sånna här fall och hur politiker oavsett politiks tillhörighet men så här kan vi ju inte ha det.

😳



Ändå har jag i mitt yrke vårdat flera patienter som kanske varit denna person men nu som hamnat uppklovad till händer och nästan tänder behövt opereras osv.


Jag har aldrig dömt den personen för vad den kanske gjort... jag har ju ingen aning utan gett den vård på lika villkor. Samma vård med respekt och integritet (om mer vaktövervakad) som de kändisar som jag oxå vårdat.


Men där på sjukhuset vårdad och uppklovad är den ju omhändertagen, dömd och hittills inte en endaste gång en vart odräglig, förnedrande eller våldsam. Redan bortstädad den gatan

dessutom.


Om rättsväsendet och socialtjänsten gör ett bra jobb finns det kanske hopp för dem även i framtiden om drogerna inte förstör dem på vägen.

OM förövarna fångar självinsikt och förmåga till empati och respekt för andra på vägen genom försoningen av sina brott...


Eller är det önskemålet lika svårt att hoppas och tro på som tandfén, jultomten och att dockskåpet faktiskt kan ha en liten minimänniska boendes där...?

Jag vill gärna tro på tandfén och tomten och jag önskade alltid mig en liten riktig "låtsas kompis" som skulle bo i dockskåpet 


Passerat våran "brottsplats" nu flera gånger nu (för att jag måste på väg till jobbet.settden sönderslagna rutan efter insatsstyrkans insats) och vid varje tillfälle kommer fler och fler funderingar  upp i min hjärna och min själ...



(null)



Nya vinklingar på hur den natten kunde ha gått... HUR min son hanterade situationen och de känslor som dök och dyker upp för honom ❤️


Fredagen den 13:e...

När vår stad drabbades av flera insidenser utförda av ungdomar som "är kända" men fram till dess fria att fortsätta.

Några fortfarande.



Jag kanske är helt ute och  cyklar i min bubbliga hjärna men så här funderar den just i denna minut... denna söndag...

Imorgon kanske det ploppat upp ett annat popupp med tankar omkring detta.


När jag kom hem från BB när Linnéa föddes sa min granne... Även den värsta mördaren var söt när den föddes...

Så hemsk kommentar tyckte jag då men så sant.


(null)


Hon är söt även nu 22 år senare... liksom min son... 

Älskade ungar ❤️ 
(null)

Men det är ju många brottslingar oxå skulle kanske min dåvarande granne skulle säga...
... fast kanske inte både på in och utsida... skulle jag svara...



Kramar till er allesammans 

💚


TACK till poliserna IGEN som kämpar m "vårt fall" 



(Oooops blev en lång blogg ist för min tilltänkta promenad och svamp rensning... 
(null)

men fingrarna och hjärnan fick skrivbehov...
Kanske får prioritera om här i eftermiddag)



#1 - Monnah

Usch, Ingela! Så hemskt att behöva uppleva det här, både för din son och ni andra som står runt omkring och känner med honom. Vilken röra det är, det här med brott och straff. Mitt empatiska jag säger att jag vill tro på forskning som förordar vård, samtidigt så har jag sett så många exempel på hur det verkligen går till. Brottslingar som lär sig de riktigt ruggiga grejerna på ungdomsvårdsskolor och under fängelsestraff... "One year in Gulag" kanske inte hade varit så dumt att dra till med i vissa fall? Hoppas att ni kan få rätt hjälp och att sonens fall går emot statistiken så att det kan lösas istället för att bli en pappersmapp i "olöst"-högen hos polisen. Lycka till!

Svar: Ja visst är det hemskt Monnah att det finns en sådan hög.
Vårt fall tror jag kommer lösas så är inte orolig men åldern avgör ju mycket om de hannar på gatan igen/vård/straff.
Vill inte möta dem på gatan...

Tack för tankarna 💚
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#2 - Cissi

👏🏻👏🏻👏🏻💕

Svar: 💕 Tack Cissi 💕
Ingela Otter Olsson [BubbElla]