Sista Valborg i Backeberga?

Hej

Välkommen första maj 🌼🌸🌺

Nu är det dags att starta dagen.
Sitter vid köksbordet och plitar ihopgårdags kvällens event som är en tradition i så många år. 

Vi samlas på vedbacken hos mamma och pappa. 
Beroende på kommunens eldningsrekommendationer och väder så tänder vi en liten lagom grillbrasa, eller som igår tände vi brasmaterial i en större grill.

(null)
Bild: Morfar (min pappa) med sitt största men inte äldsta barnbarn (min son Pontus) och sitt minsta tillika yngsta barnabarn. Mellansysters ena bonusbarnbarn är med - minst på bild.

Tanken var att vi skulle fota Valborgskvällens största deltagare Pontus  och minsta deltagare Seth men morfar och Abbis ville oxå vara med 😊
Morfar i sina favorit shorts och i sin grillhatt.
Favo t-shirten ville han inte smutsa ned 💕 

Alla har vi med oss vårt eget behov av korv, korvbröd, räksallad,potatissallad, chips, pinnbröd, smält smör, flingsalt, kanelsockerblandning,maschmallows och bragokex med choklad och drycker mm mm mm
Undrar om jag glömt något?

(null)

Så startar vi kalabaliken med att grilla korvar, tappa korvar i brasan, grilla pinnbröd och maschmallows som blir brända.

Nån skapar en eld när vi andra vill ha glöd osv osv 

Men mysigt har vi ❤️

(null)

(null)

Ibland är vi några få ibland alla.
Igår saknades Petras pojk Erik och hans Louise. Liksom min Linnéa och hennes Adam.
Ibland är det kompisar med till nån av oss eller barnen.

I år var Magnus med för första gången ❤️
Förra året var vi inte riktigt officiellla vid denna tidpunkt så han spelade golf medan jag grillade så sågs vi efteråt.

Så har vi det full fart runt grillen.
Vi är dock dåliga på att leka men bra på att äta  😊. 
Ett år lekte vi charader och jag önskar att jag kunde lägga upp filmen på mamma när hon var en moped 😇🤣😂

(null)

Undrar HUR många grillade maschmallows jag åt igår 😍 mums men det är bara en gång om året.

Jag hade funderat på om jag skulle köpa raggmunk smet och testa steka instekpanna på grillen men orkade inte ta tag i detta. 


Så varför "Sista Valborg i Backeberga"?
Jo det är nog det 💔❤️

Mitt älskade barndomshem ska säljas så fort vi hittat lämplig lägenhet till mamma och pappa.

Det är med ett tunga hjärtan som vi letar lämpligt alternativ men vi måste.

Mamma glider ju runt i rullstol och tar sig knappast ut. Pappa kämpar och sliter med ved och sköter om mamma.

Ingen av dem orkar ta tag i husets behover och de har inte ekonomiska resurser som krävs för att underhålla huset. Nu har det gått rätt långt med vissa måsten så alternativet är att sälja.

Det är pappas morfar som byggt huset så det finns mycket familjesjäl i det.

Jag har elakt sagt till pappa när han inte vill flytta att både din morfar och min farfar, inte bara vänder sig i sina gravar, utan de spinner omkring, över förfallet av deras älskade hus.

Min gammelmorfar (pappas morfar) byggde och bodde i det som sagt, sedan tog min farmor och farfar över.
Då bodde även min farfars bror och farmors syster (som även de var ett par) där.
Det var två kök i det då med gemensam källare med  badrum. 
Jag tror att det var 1972 som vi flyttade dit efter att farmor och farfar skiljt sig men farfar bodde kvar ett tag.

Mamma och pappa vill ju helst bo kvar nu men förstår ju även de att det inte funkar.
Det är bättre att låta barndomshemmet byta ägare och bli någon annans barnsomshem
Än att låta det förfalla totalt.

Mycket kul har jag  ju haft där från nyföding hos farmor, då pappa bodde hemma och mamma oxå fast hos sina föräldrar, till fortfarande.

Får vi lite pengar över vid försäljningen så kanske mamma kan få köpa en liten sån där scooter så kan de komma ut på promenader tillsammans.
Hon kanske till och med är berättigad att få en från kommunen men känns inte aktuellt där uppe i Backeberga, Granbergsdal.
Måste ju isf ha ett bra garage till den.

Önskemålet är dock att ha sommaren i huset och då har vi ju tid på oss att rensa närmare 
80 års skrot skräp och bra saker samlingar.

Men tungt är det 😭💔❤️

Lite super jobbigt, för det känns som vi kör över dem, när vi bestämt detta och ställt dem i bostads kö, men de vet ju om att det inte funkar att bo kvar i huset.

(null)

(null)

(null)

Nytt värmesystem är ett måste i huset men pappa kämpar och kämpar ändå med veden 💙.
Fast han inte ska bo ett år till och nästa boende kommer sannolikt borra efter värme.


(null)

Åtets alla barn som var med på Valborg var minsta syster Emmas Abbe och så mellanssyster Petras bonusbarnbarn.

(null)

De hade så kul och spelade lite boll och lekte kurragömma.

Till slut så åkte vi alla hemåt.
Mamma hade redan fruset in då men då skönt att vara ute så vi hade hängt kvar lite till.

När jag kom hem satte jag mig på balkongen med ett glas vin och en filt över axlarna och lyssnade på Valborgsfestandet här i rävåsområdet.

(null)

Ungdomarna hade ett rejält party i nåt av husen.

Så blev det sovdags.
Skulle packa ihop lite inför kommande dagar i Grythyttan Medan jag plockade bland lådorna så försvann Missie.
Så skulle jag kika efter ett par tajts....

(null)

Oooops där var Missie när jag drog ut lådan 😻
Jag hade ju inte haft den stängd helt som tur var eftersom jag draget i den innan men gissa om hon mådde gott liggandes där och håra ner mattes kläder 😼

Bläddrade just över i fotoalmenackan...
från april 💙
(null)

 till maj ❤️

(null)

Mina älskade barn ❤️💙❤️💙


🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
Ha en bra dag allihopa 

Nu är jag ledig till på måndag kl 21.30 👌🏼

🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼






#1 - pappa lollo

tårar tårar och åter tårar

Svar: Ja visst är det Pappa ❤️💔❤️💔❤️
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#2 - Emma

Åh 😭♥️

Svar: ❤️
Ingela Otter Olsson [BubbElla]