Tisdagen och lite tankar om omvårdnad

Hej på er.

Utifall att ni undrade hur vårt utbildningstillfälle blev i tisdags.
Då kan jag meddela att det gick jätte bra.
 
Jag var på bra humör hela dagen men sååå trött efteråt eftersom jag hade bloggat för länge på kvällen... natten innan.
 
Blev tvungen att ta en lite after work vila efteråt med det obligatoriska sällskapet.... Mini <3
För att  ens orka dansa på danskurserna sen.
 
 
Mini som förövrigt höll mig sällskap hela natten.
Råkade tillbringa typ 11 timmar i sängen den natten. Gissa om jag var trött...

After Work vilan blev mycket kort för jag fick telefon smatal av Petra syster Mellisklämma och sedan Magnus som var på väg från Grythyttan mot Karlskoga.
Bråttom upp fick jag för att fräscha och snygga till mig samt fixa kvällsfika innan foxkurs som förare och sen tangokurs (följare) med världens bästa M <3

Han hade ju inte sett min nya frisyr... 
 
Snygg eller hur 😇

Önskar mig sånna lockar och ett bakhuvud som kunde hålla ett sådant hårband men mitt bakhuvud är för platt osh sluttande... 😟
men bakdelen...  Där skulle ett hårband få fäste under rumpan ☺️

 
eller om det var den är frisyren han inte sett 😀

 
 
Så kastade jag ihop scones i ett jehu så fick vi kokta ägg scones med smaskigt extrasaltat bregott som smälte över brödet... prästost på det för mig MUM! Hittade tyvärr inte marmeladen :-(
(Njaej inte är det stökigt i mitt kylskåp.... 
Men en kyl och frys i en 4:amed potential för en familj på 3-5 boende så känns det lite litet... jag som tyckerom att ha möjligheter hemahndlat alltid får det lätt rörigt då....
Som idag blir det en liten kylskåpstömning pasta-pytt-gratäng-Ella-tager-vad-hon-haver )
 
 

Åter till utbildningstillgfället på KTC. 
 
Så kul med nyanställda kollegor på sjukhuset. 
Kunskapstörstande och redo föratt ta tag i arbetslivet som sjuksköterska och villig att dela med sig av sina färska kunskaperoch suga i sig av våra lite längre erfarenheter.
Både Marianne och jag har ju varit sjuksköterskor längre än de levt... eller jag ungefär lika länge.

Dessutom en av mina barndomsvänners dotter <3

Några av dessa sjuksköterskor hade taget examen i somras och några nu i januari.

Som jag upplevde det på dessa 4 timmmar var de allesammans personligheter med omvårdnad, emapti och medmäsklighet som en naturlighet.
Vilket för mig är A och O.
Ibland kan jag se medarbetare som inte alls har dessa förutsättningar spontant.

Sen blir det ju lite fumligt och osäkert när man ska göra omläggningar och sätta nålar med "låtsas" sterila saker eftersom man ska återanvända och spara för att inte ekonomsikt och miljömässigt belasta sjukvården för mycket.

 
 
 Med guidning och övning med några omläggningar kommer de få rutin.

Jag ställde upp som PICC-line patient.

Lite långt " Allt lila" men vi hade ju ingen riktig venpunktion...  
 
 
 
AJ vad det gjorde ont att ta bort förbandet på insidan underarmen!
Snygg idag :-/
 
Demontration om CVK-er och deras olika skänklar mm
 
      

Tankar om omvårdnad
Ibland tänker jag när jag står i omvårdanden hos patenten, särskilt när patienten är nedsövd och respiratorbehandlade i en total beroende situation och utlämnad till mig, oss i teamet. De har ingen aning om av vem eller att vi sköter dem.
Ingen möjlighet att avböja vården eller personen som sköter dem.
Då tänker jag hur viktigt det är att vi alla gör det med den tanken om HUR skulle jag själv vilja bli vårdad här?

Ert budord älska din nästa så som dig själv

Vi är deras ombud för alla deras behover. och är skyldiga att hjälpa dem med dem med integritet och respekt.
Hygien, nutrition, elimination, aktivitet osv....

Feån att normalt sett låsa omkring dig på toaletten och kanske knappt kunna göra ett A när någon är i samma hus...
Till att helt plötsligt ligga i en säng sköta magen i en blöja, på ett bäcken, en toalettstol vid sängen med rummet fullt av folk... patienter och vårdpersonal... den låsta dörren??? Jo det är skärmar som vi ställer omkring för att försöka skapa integritet 💚
 
 Eller matsituationen bli serverad i pipmugg som barn på nytt. Kränkande för vissa kanske men det är så praktiskt både för oss att hjälpa till och patienten att ta själv.
Sen kan man ju ge dem en spillduk istället för en haklapp.

Här är min mamma mycket nöjd med det.
Tappar man muggen rinner inte allt ut är man svag så är den inte tung.
Är man skakig skvimpar den inte över.

Vi måste tänke på deras behover och fundera över så små saker som jag inte ens tänkte på var omvårdnad när jag blev färdig sjuksköterska -96 eller undersköterska -86
Då stod ordet omvårdnad som ett stort frågetecken VAD är omvårdnad är.
Jag såg självklarheter i de sammanhangen de hygieniska osv men andra små mycket värdefulla saker fanns inte där då i tanken som att det var omvårdnad.

Tanken på hur jag tar i patienten för att denne fortfarande ska känna att det är dennes kropp som jag skyddar och omvårdar åt den när den inte har ork, förmåga att göra det själv. 
Den är utlämnad till oss och ingen anhörig kan vakta eller ingripa. 

Det kan vara något så enkelt som vi självklart gör när vi vänder oss själva i sängen hemma. 
Lägger rätt örat... 
Känner att vi inte ligger på något obekvämt... Att något obekvämt klämmer på oss...
vem vill sova med smulor i sängen.. .eller tappade bortglömda småsaker...
En kudde som stöd för tex magen... 
En natt lampa som inte bländar...
Känner att vi inte ligger på något obekvämt...  
Se över ljud som vi inte störs av  
Lägesändrar oss med jämna mellanrum

.....en sövd patient kan varken göra eller känna dessa saker.
En mycket sjuk orkar inte...
 
Omvårdnad är så mycket att se över dessa saker även för patienten tex att  medarbetare och patienter som respekterar att andra patienter behöver vila, lugn och ro. 
Infusionslangar och kranar inte ligger och trycker mot huden. 
Se över larmgränser så inga onödiga larm behöver väcka patienten
 
 
Nu slås jag ibland av likheten hur vi lekte med dockor när vi var små. Klädde, bäddade, vyssade och vårdade
Här frös min mamma en hel massa så vi bäddade in henne som en baby och hon blev varm och go igen.
Mamma har varit där och jag har varit anhörig till henne när hon låg som en liten fågelunge och kippade efter luft som en fisk på torra land med slangar i varendaste kroppsingång samt även gjorda kroppsingångar. Respirator, trackad, drän i magen, PICC-line, CVK, PVK-er mm 
Otryggheten och trygghet med vårdpersonal andra var inte alltid som min uppfattning om hur jag tror jag skulle upplevt. De var ju mina kollegor som jag kände ur andra synvinklar.  I allt stök på ett IVA rum och i töcken av droger vi  använt under vårdtiden så upplever patienten så mycket annorlunda än vad som verkligen händerna.
 

En tappad kork i sängen kan ge så fula tryckssår. Där kommer måstejag redan innan vid ett medcinskvårdmoment redan dåtänka på att INTE lägga saker i sängen som kan orsaka sådant.

Eller bandagera en PVK så den inte ger tryckskador eller tromboflebit
(null)

(null)

Här är ett sår på mammas fotrygg efter en PVK  satt i Uppsala när hon hade hjärnblödning. Såret upptäcktes hemma i Karlskoga men om det är ett trycksår eller en tromboflebit som blivet så här vet jag inte.
Hon hade fått ett förband på men både mamma o pappa visste att hon hade en PVK där. Det tog 6 månader om jag minns rätt tills det var helt läkt. Många besök på vårdcentralen.


Omvårdnad är såååå mycket mera än beskriver här men några tankar.

Kopierat ur Wikipedia
Sjuksköterskan Virginia Henderson definierar omvårdnad så här:

Sjuksköterskans speciella arbetsuppgift består i att hjälpa en individ, sjuk eller frisk, att utföra sådana åtgärder som befordrar hälsa eller tillfrisknande (eller en fridfull död); åtgärder individen själv skulle utföra om han hade erforderlig kraft, vilja eller kunskap. Denna arbetsuppgift skall utföras på ett sätt som hjälper individen att så snart som möjligt återvinna sitt oberoende.
en omvårdnadsteoretiker som jag blivet uppfostrad med.

Jag blev också uppfostras med Katie Ericssom som ocksåkändes som en massa blajblajsvammel men nu när man ser ur omvårdanden ur större sammanhang så kan jag definitivt förstå hur jag kan :

Ansa Leka Lära 
i Tro Hopp och Kärlek 
för att uppnå
Tillit och Tilltro 
i Kropp Själ och Ande 
<3
 
För min patient och/eller min patients närstående
 
Jag är liksom patientens advokat, spindel i nätet, vakthund.
Jag vill ge patienten tryggheten i omvårdanden att känna sig just så trygg.

Vi ska klara av den vården omkring hela patienten som beskrivet ovan men även med omvårdnad, medicinskvård, medicintekniskvård.

Ofta är det det omvårdnaden, mer eller mindre intensiv omvårdnad, inom allas våra olika proffesioners kunskaper som hjälper patienten från att behöva den intensivvårdande medicintekniska och avancerade mediciska vården.

Vilket ställer höga krav på oss alla i arbetsteamet undersköterskor, sjuksköterskor, läkare och fysioterapeuter/sjukgymnast. OCH inte att glömma PATIENTEN den har ju den centrala platsen utan patienten behövdes ju inte vi.
Dennes egen förmåga ska peppas och stödjas.
TEAM arbete Så bra!

OJojoj vad ni får slita med mig stackars er! Säger ofta patienterna.
Men utan patienten hade jag inte något jobb.
HUR tråkigt skulle jag ha det då!?!!

Detta är mina reflektioner och omvårdnad är så mycket mer och vården omkring patienten.
Sjuksköterskans roll så mycket mer detta är en liten liten del jag beskrivet ovan.

Angående att  spontant ha omvårdnaden i "händerna"
Mitt gudbarn och kusin är oxå sjuksköterska och dessutom funderar hon på IVA sjuksköterska. Tyvärr har jag inte förmånen att få jobba med henne eftersom hon bor och jobbar i Kungälv men är glad för deras skull <3
Olivia har haft det varma hjärtat och den spontana omvårdnaden i sig sedan jag lärt känna henne.... jag bar henne till hennes dop

Även min dotter Linnéa som ska jobba med foto och retusch har mer omvårdnad och omtanke i sig en vissa inom sjukvården man möter. Hon har ju jobbat på ICA Maxi i Karlskoga och i sommar på Lill ICA i Säffle så hon använder sina spontana förmåga i sina kundmöten istället för i vården ❤️

Tyck till  med kommentarer nedan och Gilla med hjärtat ❤️
 





#1 - Anonym

Precis omvårdnad med ♥️och tanke det har man inom sig alltid sköta sina patienter som sin nära och som man själv vill bli behandlad ♥️🌹

Svar: Tack Lena för att du kommenterar här ❤️🤩🙏🏼
Ingela Otter Olsson [BubbElla]

#2 - Lena book

Precis omvårdnad med ♥️och tanke det har man inom sig alltid sköta sina patienter som sin nära och som man själv vill bli behandlad ♥️🌹

Svar: Précis ❤️
Ingela Otter Olsson [BubbElla]