En "gästblogg" till min dotter <3

Hej fina ni <3

Detta är inte en gästblogg egentligen eftersom  det är jag som skriver vad jag tänkte skulle kunna vara en gästblogg av mig hos henne (Linnéas blogg klicka HÄR)
 
Linnéa tyckte dock att ingen läser hennes blogg så det var bättre att jag skrev min tänkta gästblogg hos mig själv istället. 
 
(null)
 
(Så kan hon ju iofs länka in den eller kopiera in den om hon skulle vilja hos sig... min tanke...)

Jag fick idéen till detta inlägg för någon dag sen men har inte haft tid och skriva så nu känns det lite som jag tappat bort flera av mina tankar men skriver ialla fall.

Här om dan lade Linnéa ut på sin instagram @olssonlinneart och sin facebook: Linnéa Olsson - fotograf och retuschör (HÄR)  att hon fått bilder som hon retucherat publicerade i Herr modetidningen PLAZA UOMO tillsammans med sin kompis fotografstuderande Chistopher Nielsen.De går på Fotoskolan STHM bägge två men med olika inriktning.
 
 
 
 
 
Hon fick sitt namn publicerat i tidningen :-D 
 
 Bilderna jag delat här är tagna av Linnéa 
 
 
Nu kommer bilderna att bli skrala mot men det är här själva berättelsen eller tankarna från mig börjar.
 
När barnen var små älskade jag att pyssla med dem. Måla, rita, klippa, klistra och glittra. Så mysigt.

När vi gick till öppna förskolan så skyndade sig Linnéa in till staflit och på med förklädet för att börja måla. Hon älskade det.
Även hemma ritade och målade hon mycket.
Hon berättade gärna om vad det var hon ritat så jag brukade skriva på teckningarna vad det försställde eftersom det inte alltid gisk att se.
 
Pontus gillade oxå att rita men helst dkulle jag rita åt han det han sa...
En favorit var spöket Lollo... ett spöke som såg ut som morfar 👻

Tyvärr har jag ingen bild i min telefon nu på dessa eller originalen vet jag inte vart de är just nu. 
 
Men hon var en estet på många sätt 😇
(null)

Sen blev Linnéa större och började sitta vid datorn. Hon grejade mycket på stallet.se och ritade stallplaner till sig själv men även till andra. 
Hon satt med musen och ritade och ritade.
Så småningom köpte hon sin egna ritplatta och till slut även photoshop.
Hon ritade och redigerade. Så fick hon sin kamera och det blev egna bilder men även teckningar.

Mer och mer fotogarafering och redigering jag saknade och sörjde mycket hennes tecknande som hon helt la åt sidan.
Alla teckningsblock, färg och blyertspennor vi köpte blev undsnstuvsde gör den digitala världen... 
 
Även bildläraren i högstadiet gillade hennes tecknande liksom läraren på bild och form som hon gick på på Kulturskolan.
 
Fast jag förstår ju att hon gillade fota och redigera.
 
När det var dax för gymnasieval försökte jag övertala/guida henne att tänka flera gånger.
Tänka efter är det verkligen vad du vill?
Läsa foto och bild?
Du vill ju bli veterinär kanske psykolog  och gå på Lillerud...
Natur med hästinrktning...?
Du är ju redan så duktig på foto och bildbehandling...? Du har ju lärt dig massor via nätet... 
Genom att söka och fråga på olika medier.
Du kan lära dig det som ett fritidsintresse och söka jobb genom att visa dina praktiska kunskaper...
Men du kan inte söka jobb som veterinär eller psykolog ody med självlärda kunskaper...
Nej hon skulle läsa på ITG i Örebro och läsa foto och bild.
Så gjorde hon med massa prestationsångest, tårar så full av ambition mycket glädje oxå tog hon sig genom de tre åren lärde sig massor men ändå som jag såg det så mycket hon redan kunde.
 
Student 2016
(null)
 
(null)
 
(null)
 
 
Under studieåren gjorde hon många fotojobb för att spara ihop pengar till sin utrustning. 
Kameror, objektiv, lampor, skärmar, stativ mm.
Startade blogg osv.
 
Flera motgångar råkade hon ut för
oxå som kraschade hårddiskar och förlorade bilder och  ett studentfoto jobb kunde inte levereras.
Learning by doing... ha alltid dubbla hårddiskar... men nej återigen har kraschen varit framme utan att vi hade skaffat extra hårddisk.
 
Tyvärr tappade hon oxå fotolusten under gymnasieåren eller var det efter studenten...?
 
Jag inbillar mig att det var en bröllopsfotografering hon gjorde som både hon och jag var så nöjda med.
Varför jag skriver att jag var nöjd är för att jag brukar/brukade komma med idéer till fotograferingarna.
 
Flera gånger har hon använt mina ideer.
I detta fall var bruden full av egna ideer oxå som gav härliga bilder.
När de väl levererades var bruden helt förtvivlad över bilderna eller över hur hon såg ut på bilderna. De fick inte visas på bloggen eller Linneas fotosida på Facebook. Till slut fick hon visa någon enstaka bild.
Självklart förstår jag bruden oxå 💝
 
Nu var det ju inte Linnéas fotografering som egentligen var problemet utan som jag ser och upplever situationen så var det brudens egen syn på sig själv.
Min syn på bruden som jag även känner litegrann var att hon var så vacker både bildligen men oxå med sin historia.
 
Mycket jobb med leverade bilder men ändå inte nöjd kund fick jag för mig slog undan Linnéas fotolust helt från att varit på sparlåga.
Jag vet inte om jag har rätt eller fel för jag har inte frågat henne.
 
Jag tror det var när hon gick i 7:an hon berättade om vilken skola med bildbehandlning och foto hon skulle gå i Dtockholm.
 
Nu går hon på Fotoskolan i Stockholm 2,5 år den är en Folkhögskola.. Folkuniversitet...
Särskild prövning för att komma in. 2 provdagar för snart ett år sen.
Jag var med uppe under dagarna och var bollplank och fotomodell.
 
(null)
 
Tema Gul var nog det svåraste men roligt tyckte jag. Instagram vänligt dessutom vilket jag ju inte förstår nåt av även lm jag instagrammar men sannolikt helt instagram ovänligt.
(null)
Linneas bild Tema gul för synd ( jag är den syndiga stående på Malmskillnadsgatan)
 
(null)
Linneas bild tema gul för Avund ( usch så avundsjuk jag var på hennes våffla)
 
Så småningom kom beskedet att hon kom in ❤️
Överrumplad av beskedet glad men förtvivlad... hon ville ju bli barnmorska oxå... men inte sjuksköterska... vilket ju är tvunget om man ska bli barnmorska... Hon följde Barnmorskorna på East End på Netflix... i Fädrens spår för framtid segrar... står det ju på Vasaloppet... mammisens spår skulle hon nog oxå segra... med hennes underbara personlighet ❤️ men ändå tror jag att hon gör sig bäst i sina egna spår.. gå din egen väg på livets stig.
Vilket båda mina i mina ögon fantastiska barn gör.
De liksom jag med yrkesinriktade val i livet.
Snart tar ju även Pontus studenten från VVS programmet.
 
Jag hade som mål att bli barnmorska när jag började vårdlinjen 1985
Nu är det 2018 och jag har inget behov av att bli barnmorska uran trivs så bra som intensivvårdssjuksköterska och PICC-line sjuksköterska. 
 
Kompisen Johan och jag övertalade henen att starta på Fotoskolan och känna sig för innan hon tog beslut.
 
Hon flyttade upp i augusti och jag hjälpte henne men först ett besök i Hagaparken.
(null)
 
(null)
 
Så nu går hon på fotoskolan fortfarande 🙏🏼
 
Jag har varit i Stockholm  nu ett knappt dygn och hälsat på.
Fått vara modell åt en av hennes kurskamrater. För en porträttbild i svartvitt inspirerad av Irving Penn.
Himla kul men jag skulle seriös och avslappnad ut... svårt... 
Håller tummarna att jag fick min fotograf nöjd iaf.
 
(null)
 
 
Jag har tittat på klassens fotoutställning från deras Barcelona praktik.
 
 
(null)
 
(null)
 
 
(null)
 
(null)
 
 
Tittat på deras arbetsstationer vilket jag ju gjort tidigare.
Så åt vi Mongolisk Barbeque igår kväll så hade jag sleepover hos Linnéa i hennes boende på Bagarmossen. 
 
(null)
 
(null)
( från Linnéa insta story tjuvade jag denna bild 😇)
 
Det blir en lång "gästblogg" detta.
 
Snart är jag hemma (sitter på buss 500 just nu men när detta publiceras är jag nog helt o hållet hemma) från mitt dygn i Stockholm och min lilla modellkarriär 🤩🤗
Kan nog ställa upp igen om de behöver en mogen och lite rund kvinna 😊
Med lagom oformlig kropp och skrynklor 😍.
 
Lite läskigt i Stockholm att åka tunnelbana får svindel i Bagarmossens tunnelbanerulltrappa...
 
(null)
 
Nu har jag träffat nästan alla Linnéas vänner som hon pratar om Christopher ( som fotat de bilder som publicerades i Plaza Oumo) Moa som fotade mig. Beatrice som tillsammans med Moa skickade så fina vykort till
Mig ( se blogg min här) och "Linnéas Linnéa" som också går bildbehandling.
 
Jag känner mig så priviligierad som
Mamma när jag får träffa barnens vänner. 
Även tjejerna från ITG Mimi och Felicia 💕
Dela Linneas glädje med dem
Men även den sjukt stora sorg som dessa gymnasie väninnor fått i höstas när Felicias mamma dog i en bilolycka och tidigare när Mimis pappa dog av sjukdom. 
Så otillräcklig jag kände mig men vad de stöttat varandra ❤️
 
Även Pontus vänner har jag fått privilegiet att träffa. De till och med dök upp några av dem
på min 50 års fest och de fotade och skrev i min bok 💙
 
(null)
 
 
Vad gjorde jag utan mina älskade barn ( blogg här) ❤️!?
 
Nu var ju detta en gästblogg till Linnéa så avslutar med att önska henne fortsatt framgång som retushör och Bildbehandlare.
Rätt tjej på rätt plats.
Jag vet att hon valt rätt för hon är så duktig.
 
(OBS! Hela "gästbloggen" är ur min synvinkel hon har inte fått något förhandskik.
Mina tankar och tolkningar)
 
(null)
 
 
Kramar till dig Linnéa och ALLA dina vänner ❤️
Även Kram till Pontus 💙
Jag älskar er ❤️ Linnéa och Pontus.
 
Kram till ALLA er 💝
 
(Nu skahär vilas inför nattjobb)