På spåret ⛷ i Hällefors

Eller menade I SPÅRET 😊 i spåret vid Hurtigtorpet.
Letat upp skidor och stavar i förrådsgömman (senast använda 2018…) och Magnus har satt på glid.

(null)


Pjäxorna har blocketshoppats så jag fick plats med tårna och kunde vifta lite på dem 😍 dessutom passade de på binningen.
Inte hade jag tänkt på att det var olika bindnings/pjäxfästen på skidor…

Nu har ju jag sånna däringa räfflade skidor… underlaget alltså, vallningsfria som änna viner i spåret när man kör.
Dessutom är de inköpta för ca 25 år sen och 30kg  sedan 🙈 ja ni förstår inte 30 kilo mindre nu…

(null)


Gick det fort i spåret…?
Det beror på upplevarens känsla… 

Hur var glidet???
Bakåt glidet var perfekt 🤩 framåtglidet… hm… jo nerför i det svaga lutet kom jag men inget var ju gratis liksom….
Fick ju staka nerför oxå… blev lite djupare spår ocx inbillade jag mig….
Men det var faktiskt INGEN som INTE nådde upp ur spåren… efter att jag plöjt fram…
Magnus visade mig hur mina skidor kunde spåra…  de liksom raspade upp spår på skatebädden 🙈

Fast mina pjäxor bromsade i ytterkanten ibland liksom och då gick kroppen lite fortare än skidorna ibland…  så då blev det liksom lite överframfart för överkroppen…  när det nöp i snön… men bara en gång ramlade jag (på plan mark).

Jag hade blivet förbjuden på jobbet att åka i nerförsbackar utan ta av mig och gå i dem… vi har inte tid för mer sjukdom och skada på jobbet.

Så jag höll mig till "stadion" rundan som som sagt hade mest platt mark och lite nerför och uppförs lut.

(null)

Så var man ju tvungen att lämna företräde för de som kom från långa sträckan nedför en nerförsbacke.

Men imorgon kanske jag törs testa den "lilla" längre rundan ca 1,7 km då är det en nedförsbacke men med mina självbesinnande skidor kanske jag klarar det utan att kasta ikull mig för det går för fort.

De som bakifrån fick iaf köra om de inte jag som behövde hoppa ur spår.

När jag blev tvungen att kliva ur spåret så saknade jag slalomskidornas stålkanter för skidorna gled ju åt alla håll i sidled oxå…

Magnus flög fram den längre  sträckan 2,6km många varv men sällskapade med mig då och då ❤️.

(null)

(null)


Efter 2,5 timma med vätskepauser

(null)

 och jag borde ha åkt minst 7-9 km… så visar min garmin helt andra siffror…. Så som jag sa till Ann-Louise på Grythyttans Tempo… nu åkte jag ju skidor helt i onödan…. När aktiviteten inte syns… 😳😇😉

(null)


Fast jag kan säga att den KÄNNS redan i armar och ljumskar 😟

Jag fick prova Magnus Skidor… SKINNs han klämde ner sig i mina pjäxor och tog mina skidor…. 
Jösses vilken skillnad på glid… jag kunde stå och bara dubbelstaka mig framåt… mina måste jag diagonalstaka och göra som jag trodde man gjorde när man åker skidor.

(null)

(null)


Men det var bakhalare än mina…

Jag får se mina som om att jag lagt på lite mera motstånd på gymredskapet… när jag åker på mina 😊

Jag hade aldrig åkt skidor här på Hurtigtorpet. Jag hörde ett väldigt nöjt annat par som var där för första gången. de var MYCKET nöjda. -ATT VI ALDRIG VART HÄR!??!  Det är ju jättefint!!! Hörde jag de sa till varandra.

Så kom det några grabbar och försvann iväg med sina ryggsäckar fulla med golffrisbees.
Barn lekte och klättrade i snöhögar så de fanns verkligen något för alla.


Fick en nostalgisk längtan till barndomens skidåkning med varm saft och korvgrillning med familj och släkt vid Jungruboda Granbergsdal ❤️.

Tyvärr så kämpade jag så rejält att jag helt glömde att jag INTE FÅR bita ihop utan sannolikt körde jag mitt suga ihop hårt och även bita ihop…
SÅ till min förtvivlan har jag biter sönder min tand… en stor bit långt ner under tandköttsnivå har spruckit och ramlat bort… tanden som jag har haft så ont i…. Den känns inte helt okej nu utan pulserar lite men lugnare än innan…  Så tandis kommer nog inte bli glad hon… 😭😳😟 INTE är jag det heller 😭😭😭😰

Nu är det kvälls mat 😊
Högrev och halloumi burgare… 

(null)

blir nog mätt skulle jag tro 🤪

Nya tag imorgon 💜