Fångade solen The Golden Hour, Rävåskullen, Karlskoga

Hej igen

Jag skulle ju gå ut och få lite sol mellan sömn och nattjobb igår eftermiddag så blev det en massa bloggbubbel som bubblade ur mig så det blev lite knappt om tid men jag hann iallafall ut i solen.
 
Paus möjlighet.
 
Helt fantastiskt för jag kom ut i The Golden hour som min dotter kallar tiden på eftermiddag/kvällen när solen skiner med ett varm gul-rött sken och alla färger får en varmfärg. Fotografer är särskit förtjusta i detta fenomen har jag förstått.
 
(Här lös den nedgående solen påerr träd där löven fortfaradne Vr röda så det blev väldigt effektfullt)
 
Jag tog en promenad på Rävåskullen som ligger så fint till i vår stad att man har centrum nästan ett stenkast bort. Jag blev alldeles lyrisk och fotade en massa vinterbilder och insåg att jag har flera höstbilder tagna på ungefär samma motiv för något år sen när Mellis syster Petra och jag var ute och gick.
 
 
 
 
Dessa två bilder är tagna på samma trapp men i lite olika vinklar och närhet. Petra poserar hösten 2016
 
 
 
 
 
 Underbart att man inte har nattmörker längre när klockan närmar sig 18 på kvällen utan att solen istället skiner med en härlig värme i den kyliga vinterluften.
Det var iofs bara minus 1 grad men kändes kyligt.
 
 
Om en månad kommer nog dessa björkar ha musöron skulle jg tro.
 
När det känns som man är i en härlig oas av skog och mark på rävåskullen så ser man Mc Donalds bågarna genom trätopparna eller K-center skylten på taket nere vis torget. På andra sidan centrum och dessa skyltar ser man nu på vintern en stor vit is över sjön Möckeln och i husen på Kosia (området på andra sidan sjön) glimmar fönstren som solkatter av kvällssolen. Från centrum tar det max 20 min att strosa ner til stranden för bad, kaffe, sommarlek med beachvolleyboll, bangolf med mera.
 
 
Jag tycker verkligen att vi är bortskämda i vår stad men närheten till naturen men även närheten till världe.
 
Här kan man inte "näta".... men det kanske man inte gör i Baseball? Grinden till IP var nät fri hur som helst.


Bra bussförbindelser Oslo - Stockholm bla passerar karlskoga, bussföbindelser till tågstationerna i Örebro och Degerfors, vi har nära till flygplatserna i Örebro och Karlstad.

Med bil till Stockholm går det rätt fort och smidigt men känns längre och trrögare till Göteborg pga den tråkiga och långsamma vägen. 60 - 80 - 100är det som gäller.

Fjällvälden ligger inte långt bort heller knappt 3 timmar till branäs lite längre till Sälen men så har vi ju även skidmöjligheter på närmare håll.

 
Dessutom är det bara 10 min till min soffa när jag är i min enda av kullen.
 
Fär något år den och fortfarande vart jag helt förvirrad näe jag gick på Rävåskullen men nu börjar jag få lite mera ordning på den. OM jag orienterat mig rättså är det egentligen tre kullar men raviner emmellan. Gångstråken kommer går upp och ned bortikring och det finns en kyrkogård, en skola, ett IP för bla Charleswood Bats samt villor på kullen.

Ibland går och går jag och ändå kommer jag ut på helt andra ställen än jag förväntat mig. eftersom jag inte fått nån riktig ordning på något.
På denna kulle finns även för målet för PIP - Putte i Parken som startades upp i Karlskoga med tanke och minnen om vårt gamla folkets park.
 
På det snöiga fältet här låg dansbanan, teaterscenen och alld detta
 
När jag var i 14-16 års åldern var jag mycket där. Det var bra artister som hade konserter i Dalen eller på Teater scenn och disco på en stor fin dansbana där det även fanns kiosker, chokladhjul mm. tyvärr brann det ned för flera år sen bara kupolen finns kvar.
I samband med dessa disco i parken var det många som hånglade i Dalen, hade sin första fylla och tydligen mycket annat också därav namnet Putte i parken dr Putte egenligen tydligen skulle varit pippa... Pippa i Parken.
 
Det aktiviteten stod vi ju inte alla för i alla fall som tur är. Mycket kul men även många tårar har spillts i denna park när förälskelser fått sig en törn osv.

Det blev visst lite kultur och reklam om vår lilla stad i bloggen idag.

Här är vr kanon som blickar ut över cenrum.

Jag ska sova efter natt jobbet inatt men var ganska pigg när jag kom hem så tänkte jag kunde göra klart bloggen nu innan jag somnar.
 
Ni får ha en härlig söndag. Det känns lite tunngt att krypa ner och lägga sig när solen strålar från klarblå himmel men de minusgrader som bet i kinderna på hemvägen gjorde detändå skönt att krypa under täcket.
Jagfick iofs lift med en arbetskamrat så gick ju inte men lit ebitigt i kinderna kunde det ju varit.
 
TAKE CARE ute där. 
Kom gärna och hälsa på i min fina hemstad 
Kram från KulturElla :-)